Tego nie dało się uniknąć – skoro plan reformy zakładał objęcie edukacją także sześciolatki, to prędzej czy później wizja dwóch roczników uczących się razem musiała się ziścić.
Czy polskie szkoły są na to przygotowane? Wydawać by się mogło, że najwłaściwszą osobą do odpowiedzi na to pytanie jest minister edukacji. Ale pytana przez "Rzeczpospolitą" Katarzyna Hall mówi, że na to pytanie powinien odpowiedzieć swoim mieszkańcom każdy samorząd.
Niby prawda – za szkoły w Polsce odpowiadają samorządy, a resort może tylko, jak powiada pani minister, "śledzić dane". Ale to nie samorządy wymyśliły sobie reformę edukacji. Nie mają także nieograniczonych zasobów gotówki, którą mogłyby wydawać na finansowanie rządowych reform.
Efekt będzie taki, że jednym uda się lepiej, innym gorzej, jedni sfinansują operację z rezerw, inni staną u progu bankructwa. W jednych szkołach wszystko pójdzie w miarę gładko, w innych będzie ścisk i nauczanie na dwie zmiany. Czy rząd pomoże wtedy tym drugim? Wątpię.
W kontrowersjach wokół sposobu wprowadzania sześciolatków do szkół nie chodzi tak naprawdę o to, kto i na ile jest do tego przygotowany. Chodzi o filozofię rządu, która polega na przerzucaniu kolejnych zadań na samorządy. Tak było ze szpitalami, tak jest ze szkołami, tak często bywa z różnego rodzaju inwestycjami. Jednocześnie rząd nie troszczy się o to, skąd samorządy wezmą na wszystko pieniądze – mają sobie poradzić i już. Wszystko to w imię przekazywania władzy w dół.