Niemal połowa badanych zadeklarowała, że na świąteczne wydatki przeznaczy tyle pieniędzy ile rok temu (48 proc.) - wynika z badań przeprowadzonych przez PBS. Natomiast co ósmy (12 proc.) zaś przyznaje, że chce e tym roku zwiększyć świąteczne wydatki.

Równocześnie badania pokazują, że ponad 23 proc. respondentów na Boże Narodzenie zaczyna oszczędzać kilka miesięcy wcześniej. Niemniej jednak 7 proc. Polaków planuje wziąć w tym roku pożyczkę, by pokryć świąteczne wydatki. Tymczasem już teraz co siódmy ma problemy z regulowaniem swoich zobowiązań na czas.

- W okresie przedświątecznym wielu z nas daje się porwać radosnemu nastrojowi i w poszukiwaniu prezentów dla najbliższych ulega gorączce zakupów. Problem w tym, że bardzo łatwo w takiej sytuacji stracić kontrolę nad finansami. Dlatego tak ważne jest wcześniejsze dokładne zaplanowanie świątecznych wydatków i rzetelna ocena własnego budżetu, by już w Nowym Roku nie musieć mierzyć się z przykrymi konsekwencjami nieprzemyślanych decyzji. Nasze badanie pokazuje jednak, że i tak sporo osób potrzebuje zastrzyku gotówki na święta i w tym celu zamierza zaciągnąć dług. Niepokoi fakt, że niestety już teraz w tej grupie co trzecia osoba ma zaległości w płatnościach, a co czwarta boryka się z problemem przeterminowanego zadłużenia – mówi Wojciech Andrzejewski, wiceprezes P.R.E.S.C.O GROUP.

Po kredyt na święta

Polacy chętniej zadłużą się na święta w instytucjach finansowych niż u najbliższych. Do banku bądź firmy pożyczkowej po pieniądze na bożonarodzeniowe wydatki planuje zwrócić się 1,51 mln osób. U rodziny lub znajomych taki dług zamierza z kolei zaciągnąć niemal 1,07 mln Polaków.

- Pewnym optymizmem napawa to, że jednak większość z nas nie zamierza wydawać więcej niż rok temu na święta. Deklaruje tak bowiem niemal trzech na czterech Polaków. Spore grono osób zakłada wręcz ograniczenie tegorocznego budżetu na Boże Narodzenie. To bardzo istotne, by na samych planach się nie skończyło i byśmy potrafili wcielić te założenia w życie unikając ewentualnych problemów finansowych – dodaje Wojciech Andrzejewski.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie P.R.E.S.C.O. GROUP w ramach programu edukacyjnego „Wydatki Kontrolowane".