Polskie e-sklepy eksportują coraz więcej. Korzystają z platformy Amazon

Eksport polskich małych i średnich firm za pośrednictwem Amazon w 2024 r. warty był ponad 5,1 mld zł. 90 proc. rodzimych przedsiębiorców na tej platformie zdecydowało się na eksport.

Publikacja: 11.06.2025 13:59

Polskie e-sklepy eksportują coraz więcej. Korzystają z platformy Amazon

Foto: Adobe Stock

Ponad połowa polskich sprzedawców na Amazon pochodzi z mniejszych miast i terenów wiejskich. W 2024 r. ich łączna wartość sprzedaży zagranicznej sięgnęła 2,5 mld zł. W tym samym czasie całkowite przychody z eksportu polskich MŚP na Amazon przekroczyły 5,1 mld zł.

Czytaj więcej

Nike podnosi ceny butów przez cła Trumpa i zapowiada powrót na Amazona

Miliony produktów polskich firm przez Amazon za granicę

Polscy przedsiębiorcy w 2024 r. sprzedali na Amazon ponad 35 mln produktów, czyli średnio 70 na minutę. Najpopularniejsze kierunki eksportowe to Niemcy, Francja, Włochy oraz Hiszpania. Amazon podaje, że małe i średnie firmy sprzedające na platformie utworzyły ponad 13 tys. miejsc pracy na rzecz wsparcia swojej działalności online

Średni wzrost wartości ich sprzedaży zagranicznej w latach 2021–2024 przekroczył 13 proc.

Amazon posiada ponad 350 obiektów logistycznych w Europie, w tym 11 centrów realizacji zamówień (FC) w Polsce. Sprzedawcom oferuje więc rozbudowane zaplecze logistyczne, a co za tym idzie – optymalizację zarządzania zapasami i łańcuchem dostaw.

– Dzięki automatyzacji sprzedawcy korzystający z usługi Fulfilment by Amazon mogą oferować szybszą i niezawodną dostawę, a sami przekazać do realizacji przez Amazon: odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz zwrotów. Wszystko po to, aby spełnić oczekiwania konsumentów dotyczące niższych cen, większego wyboru i szybszych dostaw – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem Amazon.pl.

Za sprawą zaawansowanych technologii opartych na sztucznej inteligencji, partnerzy Amazon mogą korzystać z szybkich i efektywnych rozwiązań w zakresie wysyłki i realizacji zamówień, jak również usług marketingowych i reklamowych. Jak przekonuje Joanna Kwiatkowska, wiceprezeska i dyrektorka sprzedaży Kubota, narzędzia te są dla firmy ważnym wsparciem również w walce z nieuczciwą konkurencją i próbami oferowania produktów od nieautoryzowanych sprzedawców.

– Jako właściciel marki mamy możliwość zablokowania takich sprzedawców w łatwy i szybki sposób. Inną korzyścią płynącą z obecności na Amazon jest dla nas możliwość testowania sprzedaży w krajach, które nie byłyby dla nas tak oczywistym kierunkiem ekspansji sprzedażowej jak Niemcy. Tak było m.in. w przypadku Amazon.fr, na którym Kubota cieszy się coraz większą popularnością i odnotowuje wzrosty rok do roku – wyjaśnia.

Czytaj więcej

Piotr Mieczkowski: Polska w cieniu cyberkolonializmu

UE to priorytet dla polskich firm

Ponad 70 proc. rodzimych sprzedawców na Amazon eksportuje swoje produkty do krajów Unii Europejskiej.

Polscy przedsiębiorcy pokazują, że sukces w e-commerce nie zależy od wielkości miasta, ale od odwagi w podejmowaniu decyzji, gotowości do nauki i dostępu do odpowiednich narzędzi. Adrian Tubacki, e-commerce manager Cosmo Group, do której należy m.in. marka NEONAIL, podkreśla, że marketplace’y to dla nich coś więcej niż tylko kanał sprzedaży: – Rok 2024 był czasem intensywnego rozwoju obecności marki, ze szczególnym naciskiem na Amazon, gdzie odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o ponad 170 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Przed nami kolejne kroki, nowe kraje i dalszy rozwój - mówi.

Także Jacek Szwiec, właściciel marki Kolorofanki dostrzega w serwisie przede wszystkim strategiczną przestrzeń do skalowania biznesu: – Amazon.pl odpowiada dziś za 90 proc. naszego obrotu, a niemiecki sklep za pozostałe 10. W Polsce korzystamy z programu FBA, który pozwolił nam całkowicie zautomatyzować logistykę i skupić się na rozwoju. Mamy też niższe koszty, zdecydowanie mniej zwrotów niż na innych marketplace’ach i coraz większe dotarcie. Od 2023 r. liczba zamówień wzrosła trzykrotnie, a wartość koszyka zakupowego zwiększyła się o 23 proc. rok do roku - mówi.

Ponad połowa polskich sprzedawców na Amazon pochodzi z mniejszych miast i terenów wiejskich. W 2024 r. ich łączna wartość sprzedaży zagranicznej sięgnęła 2,5 mld zł. W tym samym czasie całkowite przychody z eksportu polskich MŚP na Amazon przekroczyły 5,1 mld zł.

Miliony produktów polskich firm przez Amazon za granicę

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Pepco sprzedaje podupadającą sieć. Wysyła też w rynek ciekawy sygnał
Handel
LPP tnie roczną prognozę. To nie tylko wina pogody
Handel
Jest porozumienie USA-Chiny. Widmo wojny handlowej oddalone
Handel
Pepco ma kupca na część aktywów? Mamy komentarz spółki
Handel
Ceny rosną, ale znacznie wolniej. To jednak zbyt szybko, by Polacy zaczęli kupować