Pierwsza sieć ogłasza, że mimo powrotu VAT nie podwyższy cen

Stało się to czego wszyscy się spodziewali, sieci handlowe już zaczynają zapowiadać, iż biorą na siebie wracający od 1 kwietnia 5 proc. VAT na większość produktów spożywczych. Co zrobią Lidl i Biedronka?

Publikacja: 22.03.2024 13:23

Od 1 kwietnia wraca 5 proc. VAT na większość produktów spożywczych

Od 1 kwietnia wraca 5 proc. VAT na większość produktów spożywczych

Foto: Adobe Stock

Sieć drogerii dm zapowiedziała właśnie, że pomimo wyższego VAT-u na żywność w jej sklepach będą obowiązywać wciąż te same trwałe ceny. - Poza szerokim asortymentem kosmetyków, artykułów zdrowotnych, higienicznych czy gospodarstwa domowego klienci znajdą także ponad 1,5 tys. produktów spożywczych — mówi Hubert Iwanowski, dyrektor Obszaru Marketingu i Zakupów dm w Polsce. - Ponad 1 tys. z tych produktów, obecnie objętych jest zerowym VAT-em. Pomimo zmian, jakie mają wejść w życie z początkiem kwietnia, utrzymujemy ich dotychczasową cenę sprzedaży, biorąc koszty zobowiązań podatkowych na siebie — dodaje.

Czytaj więcej

Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką

5-procentowy VAT na żywność powraca

Rząd ku zaskoczeniu sektora handlowego na początku marca ogłosił, że z dniem 1 kwietnia wraca 5 proc. stawka podatki VAT na głównie nieprzetworzone produkty spożywcze. Polska Izba Handlu zwraca uwagę, że decyzja zapadła zbyt późno, a firmy mają mało czasu na przygotowania do tej kosztownej operacji.

Z perspektywy klienta ważniejsze jest, jak zareagują na to zwłaszcza duże sieci, ponieważ wykorzystują wszelkie sposoby by pokazać klientom, iż ich oferta jest najkorzystniejsza. Powrót podatku to doskonała okazja by zakomunikować, że dana sieć bierze podwyżkę na siebie co kupujący z pewnością by zauważyli.

Czytaj więcej

Polacy boją się podwyżek cen żywności przez powrót VAT na produkty spożywcze

Budżet zarobi na tym ok. 10 mld zł rocznie, co jest głównym powodem zmiany. Dwie największe sieci, czyli Lidl i Biedronka toczą od kilku tygodni bezpardonową wojnę na promocje, atakując się wzajemnie udowadniając która faktycznie ma niższe ceny. Póki co są ostrożne w deklaracjach co zrobią z powrotem VAT, ale nie ulega wątpliwości, iż coś zostanie ogłoszone.

Zdaniem ekonomistów powrót do poprzedniej stawki i tak musiał kiedyś nastąpić, a teraz wydaje się na to dobry moment, ceny żywności na rynkach światowych są rekordowo niskie, więc sprzedawcy nie będą mogli twierdzić, że ceny muszą rosnąć w ślad za cenami na rynkach.

Czytaj więcej

VAT na żywność elementem wojny cenowej Lidla i Biedronki. Kto go zapłaci?

dm: ceny nie wzrosną, a nawet spadną

Sieć dm podkreśla, że gwarantuje trwałe ceny półkowe, które nie wrosną minimum przez 4 miesiące od daty ostatniej podwyżki, widocznej przy każdym produkcie. Jak wyjaśnia drogeria, w tym czasie cena oczywiście może ulec zmianie, ale tylko w dół, na korzyść kupującego. Dzięki temu klienci nie muszą polować na promocje danych produktów i kupować na zapas, bo mają pewność, że w dm ceny są trwałe, a zakupy zawsze korzystne.

- Wychodzimy z założenia, że nie należy sztucznie zawyżać cen, by potem obniżać je na krótki okres, zmuszając klienta do kupowania produktów na promocjach, a nie wtedy, kiedy faktycznie ich potrzebuje - wyjaśnia Hubert Iwanowski.

W kategorii spożywczej w asortymencie dm jest też 120 artykułów, których ceny nie zostały podniesione od 2 lat, czyli od momentu debiutu sieci w Polsce.

Handel
Lepsze dwa lata dla handlu na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Handel
Walka na ceny z dyskontami wychodzi poza żywność. Teraz odzież i wyposażenie domu
Handel
Grzegorz Pytko, Biedronka: To nie my rozpoczęliśmy ostrą walkę na obniżki cen
Handel
Koniec hamowania wzrostu cen w sklepach. Co najmocniej drożeje?
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Handel
Nowa sieć dołączyła do wojny cenowej. Daje zniżki na karty Lidla i Biedronki