Reklama

Nowa droga ukraińskiego zboża: kolejne kraje dołączą do pomocy

Coraz więcej państw dołącza do pomocy Ukrainie w eksporcie produktów rolnych. Po Chorwacji, Litwie, Grecji teraz Mołdawia i Rumunia rozmawiają z Kijowem o „zielonym korytarzu” dla tranzytu drogowego ukraińskiego zboża do portów rumuńskich.

Publikacja: 26.10.2023 10:19

Coraz więcej państw dołącza do pomocy Ukrainie w eksporcie produktów rolnych

Coraz więcej państw dołącza do pomocy Ukrainie w eksporcie produktów rolnych

Foto: Bloomberg

Korytarz powstanie pomiędzy drogowymi punktami kontrolnymi Reni – Giurgiulesti – Galati, aby przyspieszyć przepływ towarów i eksport ukraińskich produktów rolnych – poinformowała agencja Unian. Oprócz wprowadzenia wspólnej kontroli, potrzebnych jest szereg innych działań trzech państw, w szczególności rozbudowa punktu kontrolnego Reni.

Czytaj więcej

Rumunia przetarła drogę. Zawarła porozumienie z Ukrainą w sprawie importu rolnego

– Przede wszystkim mówimy o wspólnej kontroli Ukrainy i Mołdawii oraz skoordynowanej kontroli między Mołdawią a Rumunią. Dzięki temu będziemy w stanie zmniejszyć liczbę przystanków dla ciężarówek i odpowiednio przyspieszyć kontrole. W skali globalnej ta decyzja pozwoli nam rozwiązać kwestię kompleksowego rozwoju infrastruktury na granicy ukraińsko-mołdawsko-rumuńskiej” – powiedział Serhij Derkacz, wiceminister rozwoju gmin, terytoriów i infrastruktury Ukrainy.

Plan uruchomienia „zielonego korytarza” przewiduje: przebudowę drogi Reni – Galati i jej rozbudowę z 2 do 4 pasów ruchu; dodatkowe wyposażenie techniczne przejść drogowych. Obecnie Reni-Giurgiulesti, będący jednym z kluczowych drogowych punktów kontrolnych prowadzących do rumuńskich portów, obsługuje dziennie zaledwie do 50 ciężarówek.

„Kluczowym celem rozwoju infrastruktury tego punktu kontrolnego i zielonego korytarza jest co najmniej pięciokrotne zwiększenie rzeczywistej przepustowości” – podkreślają Ukraińcy.

Reklama
Reklama
Którędy jedzie zboże z Ukrainy

Pod koniec lipca poinformowano, że Ukraina i Chorwacja zgodziły się na wykorzystanie chorwackich portów do eksportu ukraińskiego zboża. Chorwacja zaoferowała Ukrainie alternatywną trasę „korytarza zbożowego”.
Rumunia zaoferowała Ukrainie swój port w Konstancy i tamtejszy terminal zbożowy jako bazę eksportową.
Na początku października Litwa otworzyła swój korytarz i ukraińskie zboże będzie eksportowane przez porty na Bałtyku. Zboże będzie wysyłane z portów bałtyckich do Afryki i innych regionów świata.
Również w październiku Grecja zaproponowała alternatywną trasę eksportu ukraińskiej pszenicy i innych zbóż przez swoje północne porty w Salonikach i Aleksandropolis.
Ukraina eksportowała też zboże przez Polskę. Rząd PiS przed wyborami zabronił jednak tranzytu, by zyskać głosy na wsi. To stało się powodem skargi Ukrainy do WTO (ostateczni została wycofana).
Ukraińskiego zboża nie wpuszczają też prorosyjskie Węgry i Słowacja.
Ukraina wysyła obecnie zboże także bezpośrednio ze swoich portów, od kiedy złamała rosyjską blokadę na Morzu Czarnym. Tym samym negocjacje w sprawie powrotu Moskwy do „umów zbożowych” straciły sens. 

Handel
Ceny masła zaskoczyły. Czy przed świętami konsumentów czekają jeszcze zmiany?
Handel
Action pokonało Pepco. Nowy lider tanich zakupów
Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama