Ceny wciąż rosną. Na czym najmocniej oszczędzają Polacy

Rosnące ceny powodują odpływ klientów z najmniejszych, droższych placówek. Do tego konsumenci ograniczają zakupy, tylko w maju liczba transakcji spadła 6 proc. rdr. Najmocniej tracą alkohole, cukier czy mleko.

Publikacja: 23.06.2023 16:05

Rosnące ceny powodują odpływ klientów z droższych placówek

Rosnące ceny powodują odpływ klientów z droższych placówek

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel, w maju 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych, czyli liczących do 300 mkw. powierzchni, była o 6,5 proc. wyższa. Ale jest to tylko efekt rosnących cen, bo ilościowo rynek się coraz wyraźniej kurczy.

Analitycy tłumaczą też gorsze wyniki tym, że maj zaczął się w środku długiego weekendu, tuż po niedzieli handlowej – to właśnie w pierwszym, dość chłodnym tygodniu maja, w którym występowały dodatkowo dwa dni świąteczne zarówno liczba klientów, jak i obroty sklepów były najniższe. - W maju klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,6 opakowań produktów, przy czym ponad połowa transakcji obejmowała 1-2 towary, a tylko w co dwudziestym koszyku pojawiało 10 lub więcej produktów - podaje CMR. Odsetek klientów robiących duże zakupy w tym formacie sklepów spada z roku na rok. Najwyższy był na początku pandemii – jeszcze w maju 2020 r. powyżej 10 produktów kupował co 12. klient.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Handel
Przesyłki z Chin i Hongkongu droższe. Bruksela i Paryż śladem USA
Handel
Puściej pod choinką w Boże Narodzenie 2025. Cios w Świnkę Peppę i Teletubisie
Handel
Deeskalacja wojny celnej między USA a Chinami. Pekin rozważa ofertę Białego Domu
Handel
Majówka 2025: Czy 1 i 3 maja sklepy będą otwarte? Gdzie zrobimy zakupy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne