Małe sklepy zaczynają odczuwać, że klienci oszczędzają

W kwietniu liczba transakcji w najmniejszych sklepach spożywczych spadła 3,7 proc. Rynek rośnie, ale to efekt wyłącznie wzrostu cen. Tracą zwłaszcza największe kategorie, jak alkohole.

Publikacja: 24.05.2023 14:35

Małe sklepy zaczynają odczuwać, że klienci oszczędzają

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, w kwietniu 2023 r. średnia wartość jednorazowych zakupów w marcu 2023 r. wynosiła już 23,16 zł, czyli aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań w koszyku była o 4 proc. niższa niż przed rokiem - i aż o 26 proc. niższa niż trzy lata wcześniej, czyli w pierwszych tygodniach pandemii.

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. była o 7,2 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7 proc. w porównaniu z kwietniem 2022 r.

Czytaj więcej

Dramatycznie złe dane o sprzedaży detalicznej. Polacy nie mają za co kupować

Autorzy badania podają, że kwiecień, a szczególnie jego pierwsza połowa, był chłodny, co nie sprzyjało zakupom napojów czy piwa. Liczba transakcji z napojami gazowanymi czy wodami była o około 6 proc. niższa niż przed rokiem. Podobne spadki dotknęły kategorię piw – klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2023 r. kupili o 7 proc. litrów piwa mniej niż rok wcześniej, przy czym największe spadki odnotowały piwa mocne, których ceny wzrosły najbardziej. Znacznie lepiej radzą sobie natomiast piwa bezalkoholowe, dostępne w coraz większej liczbie wariantów i smaków – w kwietniu br. ich sprzedaż w przeliczeniu na litry była o 3 proc. większa niż przed rokiem. Piwa bezalkoholowe w kwietniu stanowią obecnie już 1/5 oferty piw w przeciętnym sklepie małoformatowym, mimo iż ich udział w wartości sprzedaży piwa wciąż jest niewielki – w kwietniu 2023 r. wyniósł niespełna 4 proc.

Duże spadki sprzedaży widoczne są w wódkach. W kwietniu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 14 proc. mniej wódek czystych i wydali na nie o 3 proc. mniej niż przed rokiem. Sprzedaż wódek smakowych (o mocno obniżonej w stosunku do wariantów czystych zawartości alkoholu i relatywnie niższych wzrostach cen) w ujęciu ilościowym spadła natomiast o 4 proc. Gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również inne popularne rodzaje alkoholu – wina i whisky. Zgodnie z dostępnymi danymi nieco rzadziej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się też papierosy.

CMR podaje, że wysokie ceny sprawiają, że klienci staranniej planują zakupy, szukają promocji i niższych cen w innych formatach sklepów. Podobnie jak w poprzednich miesiącach wiele podstawowych kategorii spożywczych, które w ostatnim roku mocno podrożały, jak cukier, mąki, makarony, mleko czy sól, w kwietniu sprzedawały się znacznie gorzej niż przed rokiem – spadki w przeliczeniu na kilogramy lub liczby opakowań wynosiły 10-20 proc.

W porównaniu z marcem 2023 r. liczba transakcji w kwietniu 2023 r. spadła o niecałe 4 proc., natomiast wartość sprzedaży utrzymała się na niemal tym samym poziomie.

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i firmy CMR, w kwietniu 2023 r. średnia wartość jednorazowych zakupów w marcu 2023 r. wynosiła już 23,16 zł, czyli aż o 13 proc. więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań w koszyku była o 4 proc. niższa niż przed rokiem - i aż o 26 proc. niższa niż trzy lata wcześniej, czyli w pierwszych tygodniach pandemii.

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. była o 7,2 proc. wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 3,7 proc. w porównaniu z kwietniem 2022 r.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji