Szkolne zakupy nakręcają handel na świecie

W wielu państwach w ostatnich tygodniach w związku ze zwiększonymi zakupami, zwłaszcza szkolnymi, rośnie wartość wydatków w sektorze detalicznym.

Publikacja: 01.09.2022 15:07

Szkolne zakupy nakręcają handel na świecie

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Potwierdza to badanie trendów zakupowych Mastercard SpendingPulse, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Analitycy Mastercard oczekują, że całkowita sprzedaż detaliczna wzrośnie w perspektywie rok do roku, a przyczynią się do tego m.in. rosnące ceny, jak i zwiększony popyt konsumencki.

W efekcie pomiędzy 15 sierpnia a 16 września analitycy szacują, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży w Hiszpanii (13 proc.), Czechach (9,5 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (9,6 proc.). W Polsce spodziewane są przyrosty na poziomie 8,4 proc.

Największe zwyżki sprzedaży w Europie przewidywane są na dwa pierwsze weekendy września. - Okres kompletowania szkolnych wyprawek to niezmiennie jeden z najistotniejszych momentów zakupowych dla sektora sprzedaży detalicznej, który z biegiem czasu stał się kluczowym wskaźnikiem kondycji konsumentów - mówi Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka w Mastercard Europe. Badanie wskazuje na wysoki poziom wydatków związanych z rozpoczęciem roku szkolnego, w szczególności w sektorze odzieżowym.

Całkowita sprzedaż detaliczna nie obejmuje sektora motoryzacyjnego i nie jest skorygowana o inflację.

Czytaj więcej

Powrót do szkoły bardziej cyfrowej. Boom w branży edtech

Analitycy wskazują solidny wzrost na większości analizowanych rynków w sektorze sprzedaży odzieży i biżuterii. Największy nastąpi w Polsce, gdzie branża odzieżowa odnotuje ponad 24 proc. wzrost w skali roku. Dodatkowo, we Francji w sektorze biżuterii przewidywane są zwyżki o 30 proc. W Hiszpanii będzie to odpowiednio więcej o 22 proc. i 19 proc.

Oczekuje się, że sektory związane z turystyką, takie jak restauracje i branża noclegowa odnotują w tym okresie wzrosty. To ostatni moment na rodzinne wakacje. Przewiduje się, że rynek francuski zanotuje wzrosty w ujęciu rocznym o 25 proc. w branży noclegowej i 14 proc. w gastronomicznej, z kolei hiszpański sektor restauracyjny wzrośnie o 13 proc. rok do roku. W Polsce sytuacja kształtuje się nieco inaczej. W branży noclegowej oczekiwany wzrost to 14 proc. w ujęciu rocznym, natomiast jeżeli chodzi o restauracje to spodziewane zwyżki są na poziomie tylko 0,5 proc.

Elektronika i meble w części z analizowanych rynków nadal powinny odnotowywać spadki w ujęciu rocznym, co bezpośrednio związane jest ze spowolnieniem popytu po pandemii COVID-19. W Polsce odnotujemy spadki -8,5 proc. rok do roku w sektorze elektroniki i -7 proc. w sektorze meblowym. Z kolei Francja wciąż notuje wzrosty w zakresie sprzedaży mebli (16 proc. rdr), podobnie jak Hiszpania, gdzie spodziewany jest dwucyfrowy przyrost, zarówno w sektorze elektroniki, jak również mebli (w ujęciu rocznym kolejno na poziomie 11 proc. i 39 proc.).

Potwierdza to badanie trendów zakupowych Mastercard SpendingPulse, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Analitycy Mastercard oczekują, że całkowita sprzedaż detaliczna wzrośnie w perspektywie rok do roku, a przyczynią się do tego m.in. rosnące ceny, jak i zwiększony popyt konsumencki.

W efekcie pomiędzy 15 sierpnia a 16 września analitycy szacują, że wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym będzie szczególnie duży w Hiszpanii (13 proc.), Czechach (9,5 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (9,6 proc.). W Polsce spodziewane są przyrosty na poziomie 8,4 proc.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla
Handel
Polacy coraz chętniej kupują używane produkty. Które firmy już to zauważyły?
Handel
Rząd Orbana skarży sieć sklepów. Uważa, że został zniesławiony
Handel
W niedzielę, 28 kwietnia, sklepy otwarte. Okazja do zaopatrzenia się na majówkę
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił