Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w stosunku do kwietnia miał miejsce w sieci Auchan – o 7,6 proc. Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to Carrefour z wynikiem 8,8 proc., Intermarché z 9 proc. czy E.Leclerc z 10,7 proc. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w maju 2022 r. była wyższa aż o 43,88 zł niż przed rokiem, czyli 19 proc.
Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,8 zł niższa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,1 proc.
– Inflacja w Polsce rozpędziła się i z miesiąca na miesiąc jest coraz wyższa. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące pod tym względem mogą być jeszcze gorsze. Na coraz wyższe ceny towarów i usług znaczący wpływ ma wciąż rosnąca cena paliw. 8 zł za litr benzyny i niewiele tańszy olej napędowy negatywnie wpływają na koszty producentów, transport i ostateczną cenę produktów spożywczych – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.
Czytaj więcej
W maju w Polsce ceny detaliczne w sklepach wzrosły średnio 16,7 proc., jednak w tym województwie aż 18,9 proc. Niewiele mniej w łódzkim i wielkopolskim.
– Widzimy skokowe wzrosty cen na przykład na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami. Mimo tego w ostatnim miesiącu sieci handlowe w stosunku do zeszłego roku podniosły ceny średnio o prawie 4 proc. – dodaje.