Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego w stosunku do kwietnia miał miejsce w sieci Auchan – o 7,6 proc. Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to Carrefour z wynikiem 8,8 proc., Intermarché z 9 proc. czy E.Leclerc z 10,7 proc. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Selgros Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w maju 2022 r. była wyższa aż o 43,88 zł niż przed rokiem, czyli 19 proc.

Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,8 zł niższa niż w kwietniu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,1 proc.

– Inflacja w Polsce rozpędziła się i z miesiąca na miesiąc jest coraz wyższa. Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące pod tym względem mogą być jeszcze gorsze. Na coraz wyższe ceny towarów i usług znaczący wpływ ma wciąż rosnąca cena paliw. 8 zł za litr benzyny i niewiele tańszy olej napędowy negatywnie wpływają na koszty producentów, transport i ostateczną cenę produktów spożywczych – mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Czytaj więcej

Ceny wszędzie idą w górę, ale w opolskim najmocniej

– Widzimy skokowe wzrosty cen na przykład na bazarach czy w mniejszych sklepach. Duże sieci handlowe, choć także odczuwają rosnące koszty działalności, są w stanie powstrzymać gwałtowny wzrost cen. Wynika to z prowadzonej aktywnej polityki cenowej i negocjacji bezpośrednio z producentami. Mimo tego w ostatnim miesiącu sieci handlowe w stosunku do zeszłego roku podniosły ceny średnio o prawie 4 proc. – dodaje.

Choć w maju br. sieć Auchan zanotowała największy wzrost cen koszyka, to utrzymała się na pozycji lidera rankingu. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 214,3 zł. To o 15,1 zł więcej niż kwietniu br. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,5 zł (Lidl) i 19,7 zł (Makro).

W maju 2022 roku, trzeci miesiąc z rzędu najdroższa okazała się sieć Selgros Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 273,9 zł, czyli o blisko 28 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w maju 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (233,7 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w kanale e-grocery – o 3,9 proc.