Polacy doceniają zakupy z ekspresową dostawą do domu, co w Polsce oferuje Lisek APP, Jush! oraz BOLT Market. Eksperci ASM Sales Force Agency w pierwszym badaniu tego sektora przeanalizowali 11 czynników, wśród których znalazły się między innymi dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługa klienta. Najwięcej punktów (28) zyskała usługa Lisek App, 27 zdobył Jush!, natomiast Bolt Market uzyskał wynik 22 punktów. Na popularność wpływa cena, zakupy we wszystkich trzech aplikacjach były tańsze o 6,5 proc. od zamawianych w kanale e-grocery, ale droższe o 11 proc. niż w sieciach sklepów tradycyjnych.

Pandemia oznaczała rozwój segmentu szybkich zakupów z dostawą w 15 czy 30 minut. W Warszawie nadal działa kilka firm, które zamówione towary dostarczają z dark store’ów, transport realizowany jest głównie z wykorzystaniem jednośladów: rowerów, e-bike’ów lub hulajnóg.

Polacy zamawiają zakupy do domu w dwóch sytuacjach. Gdy nie chcą lub nie mogą udać się do sklepu lub gdy zależy im na czasie a lista zakupów jest stosunkowo krótka. Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najkrótszy deklarowany czas dostawy ma Lisek APP – 15 minut. W przypadku usługi Jush! wartość ta waha się od 15 do 20 minut, natomiast Bolt Market proponuje dostawę w czasie 20-30 minut.

Analiza 10 grup produktowych pokazała, że zarówno w dark store’ach, jak i w kanale e-grocery oferowano po 5 najdroższych grup produktowych. W dark store’ach droższe były chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, produkty tłuszczowe oraz sypkie, natomiast w e-grocery droższe były mięso i wędliny, mrożonki, nabiał, słodycze oraz używki i piwo. Najtańszy w przypadku dark store’ów był nabiał.

- To wciąż stosunkowo nowa forma zakupów na polskim rynku. Na jej dynamiczny rozwój w dużym stopniu miała wpływ pandemia i nie wszystkie usługi wprowadzone kilkanaście miesięcy temu, dotrwały do dzisiaj. Wydaje się jednak, że jest miejsce na dwóch – czterech graczy, którzy podzielą tort popytu na tego typu usługi między sobą - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Sukces odniosą ci, którzy będą w stanie dostarczać rozpoznawalne, dobre produkty w jak najkrótszym czasie, z wykorzystaniem sprawnie działającej, intuicyjnej aplikacji. Ceny produktów mają mniejsze znaczenie – dodaje.