W ciągu roku ceny produktów tłuszczowych skoczyły o prawie 40 proc., nabiału o niemal 15 proc. a używek i alkoholu o blisko 14 proc. Kolejne miesiące pokażą, czy wprowadzone właśnie rozwiązanie w postaci obniżenia podatku VAT na żywność, złagodzi wpływ inflacji na portfele.

Jak wynika z najnowszego badania ASM Sales Force Agency, że przez wszystkie dotychczas analizowane w badaniu sieci handlowe przeszła fala podwyżek. W skali roku podrożało 8 z 10 kategorii produktów. Za niektóre artykuły trzeba płacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021. PW styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Dodatkowo w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl 12,71 proc. Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w 8 sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r.

- Z naszych analiz wynika także, że Koszyk Zakupowy na początku 2022 był o 5 procent droższy niż pod koniec 2021. Producenci i sieci handlowe są narażone na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziaływają na wielu polskich przedsiębiorców. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki. W kolejnych tygodniach będziemy uważnie analizować, w jaki sposób na ceny wpłynęła obniżona stawka VAT na żywność – przekonuje Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Czytaj więcej

Inflacja jeszcze przyspieszyła. Najszybszy wzrost cen od ponad 21 lat