Aktualizacja: 11.12.2024 13:35 Publikacja: 15.02.2022 11:12
Foto: Bloomberg
W ciągu roku ceny produktów tłuszczowych skoczyły o prawie 40 proc., nabiału o niemal 15 proc. a używek i alkoholu o blisko 14 proc. Kolejne miesiące pokażą, czy wprowadzone właśnie rozwiązanie w postaci obniżenia podatku VAT na żywność, złagodzi wpływ inflacji na portfele.
Jak wynika z najnowszego badania ASM Sales Force Agency, że przez wszystkie dotychczas analizowane w badaniu sieci handlowe przeszła fala podwyżek. W skali roku podrożało 8 z 10 kategorii produktów. Za niektóre artykuły trzeba płacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021. PW styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Dodatkowo w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl 12,71 proc. Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w 8 sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r.
W tym roku rynek tego typu produktów ma być warty już 55,6 mld zł, co oznacza wzrost o 24,6 proc. rdr. Największą jego część stanowią samochody, ale mocno rosną hotele i SPA.
Od czasu ataku Rosji na Ukrainę ponad tysiąc firm zerwało biznesowe kontakty z krajem agresora. Ale niemal tyle samo nadal prowadzi tam biznes.
Sprzedawcy to tradycyjnie najbardziej zadłużona branża w Polsce, a obecnie są już pod kreską na ponad 2,4 mld zł. Koniunktura im zdecydowanie nie sprzyja, na dotychczasowe problemy i wzrost kosztów nakłada się wojna cenowa dyskontów i konkurencja e-handlu.
Aż 2,4 z 10,2 mld zł długów firm przypada na handel. Wojna dyskontów pogłębia kłopoty tej branży.
Bank zachęca rodziców do wprowadzenia swoich dzieci w świat finansów. W prezencie można otrzymać 200 zł dla dziecka oraz voucher na 100 zł dla siebie.
Kończący się 2024 rok był dla spółek prowadzących sieci sklepów z odzieżą i obuwiem trudniejszy, niż się spodziewano. Ale rok 2025 może być jeszcze bardziej wymagający. Dotyczy to także gigantów.
Spożywanie przetworzonych produktów wiąże się nie tylko z dużą liczbą kalorii. Nowe badanie wykazało, że taka żywność może również zmienić skład naszych mięśni i to niezależnie od tego, ile ćwiczymy i ile jemy. Problemem jest gromadzący się tłuszcz.
Od miesięcy ceny niektórych produktów żywnościowych na świecie znów pną się w górę. Drożeją oleje roślinne i produkty mleczne. Ceny masła rosną nieprzerwanie już od 14 miesięcy, w efekcie pobiły historyczny rekord.
Aż 83 proc. z nas wyrzuca jedzenie między 23 a 30 grudnia. To przekłada się na 61,7 tys. ton, czyli aż 1,6 kg na osobę. W okresie świąt w naszych koszach najczęściej lądują owoce i warzywa, mięso, zupy, pieczywo, nabiał, ryby i sałatki.
Tylko w pierwszym i drugim tygodniu listopada masło zdrożało o ponad 31 proc., a jednocześnie spadła liczba promocji. Eksperci spodziewają się dalszych podwyżek cen.
Od stycznia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy unijne dotyczące sprzedaży owoców i warzyw. Żywność będzie musiała posiadać odpowiednie oznaczenia. Klientom ma to zapewnić bardziej rzetelną informację na temat kupowanych produktów.
Popeyes, czyli pochodząca z USA sieć restauracji typu fast food, zapowiada na 2025 r. znaczne przyspieszenie tempa ekspansji w Polsce.
Wzrost cen papierosów i innych wyrobów tytoniowych oraz alkoholu. Podniesienie składki ZUS oraz wyższe stawki podatku od nieruchomości – na te m.in. podwyżki w 2025 r. powinniśmy się przygotować.
Ponad połowa dorosłych Brytyjczyków posiada w domu jakieś zwierzę. W pierwszym półroczu 2024 roku mieszkańcy Wysp Brytyjskich kupili ok. 1,2 mld opakowań pokarmu dla swoich pupili. Udział w tym ma polski eksport i sprzedaż na tamtym terenie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas