Reklama

Unia stawia na Joe Bidena w sporze o subwencje

Unia Europejska będzie dążyć do szybkiego rozwiązania 16-letniego sporu o subwencje dla producentów samolotów po objęciu urzędu przez Joe Bidena. Twierdzi, że nowe amerykańskie cła zaszkodziły rozmowom z administracją Trumpa

Publikacja: 10.01.2021 13:44

Unia stawia na Joe Bidena w sporze o subwencje

Foto: AFP

Komisja Europejska koordynująca politykę handlową 27 krajów Unii stwierdziła, że Stany swym działaniem zakłóciły jednostronnie trwające negocjacje o publicznych subwencjach dla Airbusa i Boeinga. „Unia podejmie kontakty z nową administracją możliwie jak najwcześniejszej, aby kontynuować te negocjacje i znaleźć trwałe rozwiązanie tego sporu" — cytuje Reuter komunikat Brukseli.

Dzień wcześniej urząd przedstawiciela USA ds. handlu poinformował o dodaniu do listy towarów objętych karnym cłem kadłubów i skrzydeł samolotów, win, koniaków i brandy z Francji i Niemiec, bo uznał unijne retorsje za nieuczciwe. USTR twierdzi, że unijne cła z listopada zostały wypaczone, bo wyliczono je na podstawie wymiany handlowej ograniczonej przez koronawirusa, także dlatego, że wyłączono z wyliczeń W. Brytanię, choć udzielała subwencji do 2020 r. Nowe cła zaczną obowiązywać od 12 stycznia, na 8 dni przed końcem kadencji Trumpa. Nie ukarano Hiszpanii i W. Brytanii, choć w Belfaście (Irlandia Płn.) są produkowane skrzydła do wszystkich airbusów.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Handel
Niepewny los ceł Donalda Trumpa. Eksperci dają mu 80 proc. szans na porażkę w sądzie
Handel
Generacja Z przyprawia sklepy o ból głowy
Handel
Chiny skokowo zwiększyły dostawy części do dronów
Handel
Ostra wymiana ciosów między USA a Chinami. Wchodzą w życie nowe cła i opłaty portowe
Handel
Polacy gruntownie przygotowują się do zakupów. Najpierw sprawdzą ceny w internecie
Reklama
Reklama