Wydajemy mniej, ale za to za granicą

Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej są liderami pod względem udziału zagranicznych zakupów przez internet.

Aktualizacja: 05.04.2017 21:25 Publikacja: 05.04.2017 20:09

Wydajemy mniej, ale za to za granicą

Foto: 123RF

Konsumenci z naszej części kontynentu wciąż rzadziej niż choćby w Europie Zachodniej kupują w sieci. Z raportu firmy doradczej KPMG wynika, że na jedną osobę przypada średnio ok. 12 transakcji, podczas gdy w Europie Zachodniej ponad 18, a w Azji nawet przeszło 22.

Z kolei konsumenci z Europy Środkowo-Wschodniej są zdecydowanymi liderami, jeśli chodzi o kupowanie w zagranicznych e-sklepach czy serwisach aukcyjnych. Takie transakcje mają ponad 40 proc. udziału w ogólnej liczbie, podczas gdy w Europie Zachodniej czy Ameryce Północnej stanowią 15 proc.

– Rodzimy rynek zakupów elektronicznych ma jeszcze potencjał do wzrostu. W czasie wyprzedaży posezonowych czy promocji, takich jak „Czarny Piątek", Polacy robią zakupy najchętniej w sklepach stacjonarnych, podczas gdy np. wśród Brytyjczyków obserwujemy odwrotny trend: 3/4 czarnopiątkowych zakupów zostało zrealizowanych online – mówi Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.

Konsumenci w regionie wciąż najchętniej kupują za pomocą komputera, choć już 11 proc. transakcji odbywa się mobilnie – przez tablet czy smartfon.

W odróżnieniu od osób kupujących głównie w stacjonarnych placówkach, dla tych stawiających na e-sklepy, cena nie jest już podstawowym czynnikiem wyboru. Z badania KPMG wynika, że 58 proc. wskazało na możliwość robienia zakupów całą dobę, a dla 54 proc. kluczowa jest możliwość szybkiego zestawienia rożnych ofert i wybrania z nich najlepszej. Dopiero 46 proc. wskazało na ułatwione polowanie na okazje dzięki np. internetowym wyprzedażom.

Badanie jako kolejne potwierdza też, że sprzedawcy internetowi nie muszą walczyć o klientów z tradycyjnymi salonami, ponieważ obydwa kanały mocno się uzupełniają. Klienci zazwyczaj nie wyobrażają sobie wybrania się na zakupy do centrum handlowego bez wcześniejszego sprawdzenia ofert w internecie. W drugą stronę, zanim kupimy towar w internecie, duża grupa nabywców chce zobaczyć go w sklepie.

– Mimo że cena mocno decyduje o wyborze sprzedawcy w Polsce, tylko 18 proc. konsumentów skorzystało przed zakupem z porównywarek cen – mówi Piotr Kwiatkowski, konsultant KPMG w Polsce. – Większą popularnością cieszyły się wizyta w sklepie stacjonarnym, kontakt z jego obsługą czy przetestowanie produktu „na żywo" – dodaje.

Handel
Żabka: patrzymy z optymizmem na 2025 r.
Handel
Patriotyzm konsumencki idzie w odstawkę, o zakupie decyduje cena
Handel
Długa kolejka do sprzedaży Pepco
Handel
Polacy mniej kradną w sklepach. Przynajmniej oficjalnie
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
BSH przenosi dawną fabrykę Zelmera. Projekt za 600 mln zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego