Reklama

Krajowe firmy odzieży i obuwia rosną w siłę

O blisko jedną piątą wyższe niż przed rokiem były w czerwcu br. przychody polskich producentów. Rozpędza się fuzja Vistuli i Bytomia.

Publikacja: 05.07.2017 22:02

Foto: Fotolia

Średnio o 19 proc. wyższe niż przed rokiem były przychody ze sprzedaży spółek odzieżowych notowanych na warszawskiej giełdzie w czerwcu br., a o 16 proc. w I półroczu – wynika z danych opublikowanych do środy przez przedstawicieli branży. To efekt wzrostu sieci sklepów i ich powierzchni, rosnących obrotów w e-sklepach, ale też w niektórych wypadkach lepszych wyników istniejących już wcześniej obiektów.

Zarządy firm i analitycy giełdowi różnie komentują zakończone już półrocze. O sukcesie odniesionym w II kwartale br. mówi producent odzieży męskiej Bytom, szykujący się do fuzji z Vistulą.

Galanteria w cenie

W czerwcu najszybciej powiększyły się przychody obuwniczego CCC, producenta odzieży męskiej Bytom i Wittchena, którego wyroby skórzane cieszą się coraz większą popularnością.

Najsłabiej (jak do tej pory, bo nie wszystkie publiczne firmy podały dane) radzi sobie sieć sklepów dyskontowych Textilmarket (wykazała w czerwcu spadek przychodów o 8 proc. rok do roku, a półrocze miała słabsze niż przed rokiem o 2 proc.). Bogusz Kruszyński, p.o. prezesa TXM, niezmiennie wyjaśnia ten słaby wynik problemami logistycznymi sklepów (popełniono błędy przy wdrażaniu systemu SAP), ale też mniejszą liczbą dni handlowych. – Podstawowy proces obsługi logistyki przebiega natomiast prawidłowo, czego potwierdzeniem jest wysoka dodatnia dynamika sprzedaży w kanale online osiągnięta już kolejny miesiąc z rzędu. Jesteśmy przekonani, że nasze zdolności sprzedażowe systematycznie się poprawiają – zapewnia.

Reklama
Reklama

Wolniej niż liderzy powiększały w czerwcu przychody Grupa Vistula (o 12 proc.) czy właściciel marki Reserved – LPP (o 13 proc.), ale Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku, chwali LPP za wzrost szybszy niż tempo wzrostu powierzchni sklepów oraz za poprawę marż.

Z kolei Grupa Gino Rossi, na którą składa się zarówno sieć sklepów z obuwiem, jak i marka odzieży damskiej Simple, uzyskała w ub. miesiącu blisko 16-proc. wzrost przychodów, a sklepów jej nie przybywa.

Bliżej transakcji

Za zwyżki w grupie odpowiada obuwnicza część Gino (obroty jej sklepów urosły o 29 proc.). Sklepy Simple, w których trwa restrukturyzacja, nadal traciły wpływy. – W przypadku Simple w czerwcu mieliśmy do czynienia z jednocyfrową dynamiką w kanale e-commerce i niewielką ujemną dynamiką w kanale detalicznym. Biorąc pod uwagę ogólnie wymagającą sytuację w segmencie odzieży damskiej, jest to rezultat oczywiście poniżej naszych ambicji, ale jednak lepszy niż w początkowych miesiącach tego roku – mówi Paweł Urbaniak, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Gino Rossi.

W grupie Vistuli w czerwcu prym wiodły salony jubilerskie W.Kruk, co oznacza, że dobrze sprawdza się nowa kolekcja biżuterii. Obroty tego biznesu powiększyły się rok do roku o 26 proc. Natomiast biznes odzieżowy zanotował przychody wyższe tylko o 6 proc. niż przed rokiem.

Dużo szybciej niż u Vistuli rosły obroty sieci sklepów Bytomia. Firmy są silnymi graczami w segmencie produkcji garniturów i szykują się do fuzji. Michał Wójcik, prezes Bytomia, mówi o sukcesie swojej firmy w II kw. br. i podtrzymuje, że do końca sierpnia powstanie plan połączenia z Vistulą. – Firmą, która wyceni obie spółki, jest Deloitte. Prace już się zaczęły – zdradza Wójcik. Ocenia, że połączenie pozwoli w ciągu dwóch lat firmom wypracować dodatkowe kilkanaście milionów zysku brutto. Nowy projekt taki efekt dałby za pięć lat.

Średnio o 19 proc. wyższe niż przed rokiem były przychody ze sprzedaży spółek odzieżowych notowanych na warszawskiej giełdzie w czerwcu br., a o 16 proc. w I półroczu – wynika z danych opublikowanych do środy przez przedstawicieli branży. To efekt wzrostu sieci sklepów i ich powierzchni, rosnących obrotów w e-sklepach, ale też w niektórych wypadkach lepszych wyników istniejących już wcześniej obiektów.

Zarządy firm i analitycy giełdowi różnie komentują zakończone już półrocze. O sukcesie odniesionym w II kwartale br. mówi producent odzieży męskiej Bytom, szykujący się do fuzji z Vistulą.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Handel
Trump wraca z wysokimi cłami dla Europy. Nie zrobił wrażenia na UE
Handel
Kazachstan zablokował rosyjski import. Paraliż ruchu na granicy z Rosją
Handel
Rosyjski sąd znacjonalizował i przekazał państwu aktywa amerykańskiej firmy spożywczej
Handel
Handlowa wojna Kremla z Azerbejdżanem. Od importu owoców po działalność szpiegowską
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Handel
Legendarny producent jeansów nie boi się ceł Trumpa. Levi Strauss ma zapasy na pół roku
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama