Krajowe firmy odzieży i obuwia rosną w siłę

O blisko jedną piątą wyższe niż przed rokiem były w czerwcu br. przychody polskich producentów. Rozpędza się fuzja Vistuli i Bytomia.

Publikacja: 05.07.2017 22:02

Foto: Fotolia

Średnio o 19 proc. wyższe niż przed rokiem były przychody ze sprzedaży spółek odzieżowych notowanych na warszawskiej giełdzie w czerwcu br., a o 16 proc. w I półroczu – wynika z danych opublikowanych do środy przez przedstawicieli branży. To efekt wzrostu sieci sklepów i ich powierzchni, rosnących obrotów w e-sklepach, ale też w niektórych wypadkach lepszych wyników istniejących już wcześniej obiektów.

Zarządy firm i analitycy giełdowi różnie komentują zakończone już półrocze. O sukcesie odniesionym w II kwartale br. mówi producent odzieży męskiej Bytom, szykujący się do fuzji z Vistulą.

Galanteria w cenie

W czerwcu najszybciej powiększyły się przychody obuwniczego CCC, producenta odzieży męskiej Bytom i Wittchena, którego wyroby skórzane cieszą się coraz większą popularnością.

Najsłabiej (jak do tej pory, bo nie wszystkie publiczne firmy podały dane) radzi sobie sieć sklepów dyskontowych Textilmarket (wykazała w czerwcu spadek przychodów o 8 proc. rok do roku, a półrocze miała słabsze niż przed rokiem o 2 proc.). Bogusz Kruszyński, p.o. prezesa TXM, niezmiennie wyjaśnia ten słaby wynik problemami logistycznymi sklepów (popełniono błędy przy wdrażaniu systemu SAP), ale też mniejszą liczbą dni handlowych. – Podstawowy proces obsługi logistyki przebiega natomiast prawidłowo, czego potwierdzeniem jest wysoka dodatnia dynamika sprzedaży w kanale online osiągnięta już kolejny miesiąc z rzędu. Jesteśmy przekonani, że nasze zdolności sprzedażowe systematycznie się poprawiają – zapewnia.

Wolniej niż liderzy powiększały w czerwcu przychody Grupa Vistula (o 12 proc.) czy właściciel marki Reserved – LPP (o 13 proc.), ale Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku, chwali LPP za wzrost szybszy niż tempo wzrostu powierzchni sklepów oraz za poprawę marż.

Z kolei Grupa Gino Rossi, na którą składa się zarówno sieć sklepów z obuwiem, jak i marka odzieży damskiej Simple, uzyskała w ub. miesiącu blisko 16-proc. wzrost przychodów, a sklepów jej nie przybywa.

Bliżej transakcji

Za zwyżki w grupie odpowiada obuwnicza część Gino (obroty jej sklepów urosły o 29 proc.). Sklepy Simple, w których trwa restrukturyzacja, nadal traciły wpływy. – W przypadku Simple w czerwcu mieliśmy do czynienia z jednocyfrową dynamiką w kanale e-commerce i niewielką ujemną dynamiką w kanale detalicznym. Biorąc pod uwagę ogólnie wymagającą sytuację w segmencie odzieży damskiej, jest to rezultat oczywiście poniżej naszych ambicji, ale jednak lepszy niż w początkowych miesiącach tego roku – mówi Paweł Urbaniak, wiceprezes zarządu i dyrektor finansowy Gino Rossi.

W grupie Vistuli w czerwcu prym wiodły salony jubilerskie W.Kruk, co oznacza, że dobrze sprawdza się nowa kolekcja biżuterii. Obroty tego biznesu powiększyły się rok do roku o 26 proc. Natomiast biznes odzieżowy zanotował przychody wyższe tylko o 6 proc. niż przed rokiem.

Dużo szybciej niż u Vistuli rosły obroty sieci sklepów Bytomia. Firmy są silnymi graczami w segmencie produkcji garniturów i szykują się do fuzji. Michał Wójcik, prezes Bytomia, mówi o sukcesie swojej firmy w II kw. br. i podtrzymuje, że do końca sierpnia powstanie plan połączenia z Vistulą. – Firmą, która wyceni obie spółki, jest Deloitte. Prace już się zaczęły – zdradza Wójcik. Ocenia, że połączenie pozwoli w ciągu dwóch lat firmom wypracować dodatkowe kilkanaście milionów zysku brutto. Nowy projekt taki efekt dałby za pięć lat.

Średnio o 19 proc. wyższe niż przed rokiem były przychody ze sprzedaży spółek odzieżowych notowanych na warszawskiej giełdzie w czerwcu br., a o 16 proc. w I półroczu – wynika z danych opublikowanych do środy przez przedstawicieli branży. To efekt wzrostu sieci sklepów i ich powierzchni, rosnących obrotów w e-sklepach, ale też w niektórych wypadkach lepszych wyników istniejących już wcześniej obiektów.

Zarządy firm i analitycy giełdowi różnie komentują zakończone już półrocze. O sukcesie odniesionym w II kwartale br. mówi producent odzieży męskiej Bytom, szykujący się do fuzji z Vistulą.

Pozostało 82% artykułu
Handel
Zalando chce przejąć konkurencyjny sklep internetowy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Handel
Polacy ruszyli na luksusowe zakupy
Handel
Świat nadal handluje z Rosją. Które firmy są na liście wstydu?
Handel
Wojna handlowa wpędza sklepy w długi
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Handel
Handel jest najbardziej zadłużoną branżą. Powodem wojna sieci dyskontów