Sprzedaż detaliczna zaskakuje, jak podał GUS, w listopadzie w ujęciu rocznym wzrosła o 12,1 proc. w cenach stałych, zaś w cenach bieżących – o 21,2 proc. Wygląda to imponująco, choć jest w dużej części efektem listopadowego lockdownu sprzed roku.

Obecny miesiąc także powinien wypaść dobrze – w dniach 1–15 grudnia w ujęciu rocznym 23,8 proc. więcej osób wybrało się na zakupy do centrów handlowych niż w zeszłym roku – wynika z danych firmy Selectivv, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza. Rośnie też największy kanał handlu spożywczego, czyli dyskonty – w ich przypadku klientów było o 16,5 proc. więcej. 3,3-proc. spadek liczby klientów odnotowały jedynie markety budowlane.

– Mimo kolejnej fali pandemii Polacy ruszyli do galerii handlowych. Tak znaczący wzrost może wskazywać na to, że obostrzenia nie robią już wrażenia, podobnie jak możliwość zakażenia. Może być to efekt szczepień i poczucia bezpieczeństwa – mówi Aleksander Luchowski, prezes Selectivv. – Także wzrost cen nie zahamował tego trendu. Obserwujemy co roku wzrost liczby osób, które odwiedzają galerie handlowe, jednak tegoroczny wzrost nas bardzo zaskoczył – dodaje.

Czytaj więcej

Polacy odkładają wydatki, sklepy zamawiają mniej AGD

– Obserwujemy większe zainteresowanie zakupami w centrach handlowych w okresie przedświątecznym. Po zakończeniu ostatniego lockdownu od maja do października br. odwiedzalność była niższa w zależności od miesiąca i wielkości obiektu o 5 proc. do 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem przed pandemią w 2019 r. – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych. – W czasie pandemii zmienił się też sposób robienia zakupów – klienci rzadziej odwiedzają galerie handlowe, ale jednorazowo wydają więcej – dodaje.

– Minione dwa tygodnie przynosiły nawet dwucyfrowe zwyżki liczby klientów w porównaniu z tygodniami w listopadzie tego roku. Zestawiając jednak z ubiegłymi latami, wyraźnie widać utrzymującą się tendencję mniejszej liczby klientów, przy jednoczesnym kilkuprocentowym wzroście sprzedaży – mówi Magdalena Chachulska, dyrektor operacyjna Neinver w Polsce, operatora sieci outletów Factory.

Rzeczpospolita

Wzrost zainteresowania klientów dotyczy nie tylko zakupu prezentów, ale także produktów spożywczych. – Zakupy spożywcze na święta będziemy realizować głównie stacjonarnie, choć już 17 proc. Polaków jest skłonnych w równym stopniu podzielić je pomiędzy sklepy stacjonarne i internetowe – mówi Beata Sadowska, rzecznik agencji badawczej IQS. Z badań firmy wynika, że 44 proc. Polaków na święta wyda podobną kwotę, jak rok temu, a 26 proc. planuje wzrost wydatków. – Online będziemy realizować głównie zakupy prezentów świątecznych i ozdób, choć nasz koszyk będzie w tym roku skromniejszy. Łącznie 28 proc. Polaków deklaruje, że poczyni oszczędności właśnie przy zakupie tego rodzaju produktów, a 5 proc. zrezygnuje z zakupu prezentów – dodaje.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Zwrot w stronę kupowania online jest zdecydowany – w listopadzie 2021 r. sprzedaż detaliczna przez internet w cenach bieżących wzrosła o 35,3 proc. Jednocześnie udział sprzedaży online to już 11,4 proc. wobec 8,4 proc. na koniec października.

– Polacy nie tylko przekonali się do zakupów online, ale też z coraz większą swobodą poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, łącząc korzyści wynikające z korzystania z różnych typów sklepów – mówi Marek Biernacki, zarządzający fintechu Mokka w Polsce.

E-commerce nadal będzie próbował zagarnąć coraz większą część handlu detalicznego, a jego ekspansję napędzą innowacje i chęć odpowiadania – a czasem nawet wyprzedzania – na rosnące potrzeby kupujących. Ważnym czynnikiem będzie też coraz wyższa i bardziej odczuwalna w portfelach Polaków inflacja – mówi Kacper Rozenbaum, dyrektor generalny Opontia na Polskę, wspierającej firmy w sprzedaży online.

– Grudzień do ostatnich dni poprzedzających gwiazdkę jest okresem wzmożonych zakupów okołoświątecznych. Tu swoją cegiełkę dołożył np. Inpost, który poinformował, że w tym roku daje gwarancję dostawy towaru, jeśli ten zostanie nadany najpóźniej na dwa dni przed Wigilią – dodaje Kacper Rozenbaum.

Czytaj więcej

Inflacja mocno uderzy w świąteczne wydatki