Gary Grant, szef The Entertainer, jednego z największych sprzedawców zabawek w Wielkiej Brytanii ostrzegł, że opóźnienia w brytyjskich portach spowodują niedobory zabawek w najgorętszym sezonie świątecznym. W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w innych krajach, w których obchodzi się Boże Narodzenie zaczyna się już świąteczny sezon zakupów zabawek na prezenty. W tym roku może się okazać, że pod choinką lub w skarpecie będą pustki.

Czytaj więcej

Brexit paraliżuje stacje paliw. I cały kraj

Grant przyznał, że spodziewa się, że szybko mogą się wyczerpać zapasy lalek Barbie i zabawek Psiego Patrolu. Sklepy The Entertainer obecnie są zaopatrzone, jednak Grant spodziewa się, że popyt przewyższy podaż, gdyż brakuje wystarczającej liczby kierowców, by przewieźć zapasy. Brak kierowców oznacza, że kontenery rozładowane w portach czekają na nabrzeżach w oczekiwaniu na odbiór, a do tego opóźniają się zwroty pustych kontenerów.

Niedostateczna liczba kierowców ciężarówek to jeden problem. Zarządzający firmą Boxer Gifts (projektującą zabawki) Thomas O’Brien powiedział BBC, że wszystko aktualnie trwa dłużej, a do tego jest „horrendalnie drogie”. Jego firma walczy, o to by utrzymać wzrost cen na poziomie niższym od 10 procent. W bieżącym roku Boxer Gifts, zamawiający zabawki według swoich projektów w Chinach, płaci za kontener z Qingdao do Felixtowe 15 tysięcy dolarów, podczas gdy rok temu płacił 2,5 tysiąca.

Czytaj więcej

Brytyjscy rolnicy ostrzegają, że zabraknie indyków na święta

Opóźnienia sięgają kliku tygodni. Firma Snuggy czeka na zawierające towar wart milion funtów kontenery płynące na pięciu różnych statkach. Opóźnienie sięga trzech tygodni, a firma boi się, że nie wykorzysta najlepszych miesięcy w roku, dających jej 80 procent obrotów, czyli okresu między październikiem a lutym. Snuggy ma problem, zwłaszcza że swoim autorskim produktem SnuggyPod, który się skończył i nie ma alternatywy.

Problem z kontenerami widać zwłaszcza w Felixstowe, przez który to port idzie znacząca (36 procent) część ruchu kontenerów. Kontenerowy gigant Maersk przekierowuje w związku z tym część swoich największych statków do holenderskich portów, gdzie fracht przeładowywany jest na mniejsze statki i dopiero w ten sposób dociera do Wielkiej Brytanii.

Czytaj więcej

Marks&Spencer zamyka sklepy we Francji
Marks&Spencer zamyka sklepy w Francji i wini za to brexit

Kanclerz Skarbu Rishi Sunak zapewnił Brytyjczyków, że rząd robi „absolutnie wszystko co w jego mocy” w celu rozwiązania problemów z łańcuchem dostaw. Winę za opóźnienia widoczne w portach minister zrzucił na czynniki globalne. Jest jednak przy tym pewny, że „każdy będzie mógł kupić dużą ilość prezentów świątecznych”.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ