Blokowali sprzedaż Hello Kitty w Europie. Zapłacą 6 mln euro kary

Komisja Europejska nałożyła ponad 6 mln euro grzywny na japoński koncern Sanrio za zakaz sprzedaży za granicę licencjonowanych towarów, także tych z postacią Hello Kitty na Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Aktualizacja: 09.07.2019 17:27 Publikacja: 09.07.2019 17:04

Blokowali sprzedaż Hello Kitty w Europie. Zapłacą 6 mln euro kary

Foto: Bloomberg

Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje popularne wśród dzieci oraz dorosłych produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki. Firma produkuje nie tylko filmy i gry komputerowe z hello Kitty, ale także zbawi, ubrania i różne gadżety, ale także sprzęt elektroniczny.

W czerwcu 2017 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio. KE postanowiła sprawdzić czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

Według KE umowy licencyjne jakie Sanrio zawarło z kontrahentami naruszają unijne zasady konkurencji. Japoński koncern narzucił swoim partnerom szereg ograniczeń ograniczających sprzedaż poza terytorium licencjobiorców, takie jak klauzule wyraźnie zakazujące sprzedaży produktów - w tym także z serii Hello Kitty - poza określonym obszarem.

Japońska firma współpracowała podczas dochodzenia z urzędnikami Komisji i przyznała, że faktycznie doszło do naruszenia reguł konkurencji UE. Komisja zdecydowała się na obniżenie kary o 40 proc. i ostatecznie Sanrio został ukarany kwotą 6 mln 222 tys. euro - informuje magazyn "Fortune".

Nielegalne praktyki japońskiego koncernu obowiązywały przez około 11 lat od początku 2008 r. do końca 2018 r. W ich wyniku jednolity rynek został sztucznie podzielony przez co licencjobiorcy w Europie nie mogli sprzedawać produktów z postaciami za granicę.

Sanrio projektuje, licencjonuje, produkuje i sprzedaje popularne wśród dzieci oraz dorosłych produkty z Hello Kitty - mającej ludzkie cechy postaci animowanej kotki. Firma produkuje nie tylko filmy i gry komputerowe z hello Kitty, ale także zbawi, ubrania i różne gadżety, ale także sprzęt elektroniczny.

W czerwcu 2017 r. Komisja Europejska wszczęła dochodzenie antymonopolowe w sprawie niektórych licencji i praktyk dystrybucji Sanrio. KE postanowiła sprawdzić czy japońska firma nałożyła nielegalne ograniczenia na przedsiębiorców w sprawie sprzedaży licencjonowanych towarów ponad granicami na jednolitym rynku UE.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale