Reklama

11 mln dol. na minutę. Dotacje dla paliw kopalnych „dolewają benzyny do ognia”

Międzynarodowy Fundusz Walutowy przeanalizował subsydia i dotacje dla przemysłu paliw kopalnych.

Publikacja: 06.10.2021 17:13

11 mln dol. na minutę. Dotacje dla paliw kopalnych „dolewają benzyny do ognia”

Foto: Adobe Stock

Eksperci Międzynarodowego Funduszu Walutowego wzięli pod lupę dotacje dla przemysłu paliw kopalnych w 2020 roku. Z analizy wynika, że na całym świecie ten sektor gospodarki kwotą 5,9 biliona dolarów. Dotyczy to zarówno wydobycia, jak i spalania paliw kopalnych. Według ekspertów MFW polityka dotowania przemysłu paliwowego „dolewa benzyny do ognia” kryzysu klimatycznego w momencie, w którym pilnie potrzebna jest redukcja emisji dwutlenku węgla.

Analitycy MFW w swoich wyliczeniach wzięli pod uwagę nie tylko bezpośrednie dotowanie obniżające ceny paliw takich jak węgiel, gaz czy ropa, które stanowiły 8 proc. wyliczonej kwoty czy ulgi podatkowe (stanowiące 6 proc.), ale także koszty zdrowotne czy środowiskowe. Zanieczyszczenie powietrza jest powodem zgonów i złego stanu zdrowia milionów ludzi, co przekłada się na ponoszone przez społeczeństwa koszty stanowiące 42 proc. wyliczonej kwoty. Przemysł paliw kopalnych odpowiada także, za narastające globalne ocieplenie – koszty związane z falami upałów i innymi zjawiskami pogodowymi będącymi skutkami rosnącej średniej temperatury stanowią według MFW 29 proc. „dotacji” do przemysłu paliw kopalnych.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Gospodarka
Złote góry dla powodzian. Lądek-Zdrój rok po potopie
Gospodarka
EBC znów zostawił stopy procentowe bez zmian
Gospodarka
Europejczycy czują się niepewnie, a młodzież jest sfrustrowana
Gospodarka
Korea Południowa ostrzega: inwestycje w USA zagrożone po akcji w fabryce Hyundaia
Gospodarka
Tak ma się rozwijać Polska do 2035 r. Rząd pokazał swoją strategię
Reklama
Reklama