Reklama

Dystrybutorzy części wytracili tempo wzrostu

W tym roku Inter Cars i Auto Partner nie są w stanie porwać inwestorów efektownym wzrostem przychodów i wynikami.

Publikacja: 10.07.2024 04:30

Dystrybutorzy części wytracili tempo wzrostu

Inter Cars

Foto: Inter Cars

Inwestorzy nie są już tak optymistycznie nastawieni do walorów giełdowych dystrybutorów części i akcesoriów do samochodów, którzy w 2023 roku zachwycali dynamiką przychodów. W bieżącym roku tempo wzrostu przychodów wyraźnie wyhamowało, a dodatkowo dała o sobie znać presja kosztów i większa konkurencja na rynku. W efekcie mimo kontynuacji hossy na szerokim rynku w tym roku ich walory wypadły z łask, przynosząc kilkunastoprocentowe straty ich posiadaczom.

Gasnąca atrakcyjność

W okresie pierwszych sześciu tegorocznych miesięcy przychody Inter Carsu zwiększyły się rok do roku o niecałe 8 proc., osiągając prawie 9,2 mld zł, a sprzedaż Auto Partnera wzrosła o blisko 16 proc., do 2,05 mld zł. To wyraźnie wolniejsze tempo niż to, do którego spółki przyzwyczaiły rynek w poprzednim roku, gdy Auto Partner wypracował blisko 30 proc. wzrostu przychodów, a dynamika jego większego konkurenta wyniosła ponad 18 proc. Jak podkreślają analitycy, w 2023 roku dystrybutorzy części mieli wyjątkowo korzystne warunki do wzrostu, co przełożyło się na ponadprzeciętnie wysokie tempo poprawy przychodów.

– Bieżący rok w branży dystrybutorów autoczęści pozostaje wymagający, przy czym było to częściowo oczekiwane. O ile długoterminowe trendy się utrzymują, poprawa zaś sytuacji konsumentów wspiera popyt na naprawy i serwis, o tyle w tym roku nie ma aż tak wysokiej presji na podwyżki cenników. Powyższe oraz jednocześnie wysoka baza roku ubiegłego przekłada się na niższe raportowane dynamiki w minionych miesiącach – wskazuje Adam Anioł, analityk BM BNP Paribas.

Kluczowym czynnikiem wzrostu Inter Carsu i Auto Partnera pozostaje korzystne otoczenie, które wspiera popyt na rynku wtórnym części do aut. Ponadto obie spółki korzystają z efektów rozbudowy sieci dystrybucji i ekspansji zagranicznej.

Jednak brak efektu wzrostu cen, czemu do niedawna sprzyjała podwyższona inflacja, powoduje, że spółki mogą liczyć co najwyżej na wzrost wolumenu sprzedaży. – Dynamika jest natomiast niższa niż w ubiegłym rok ze względu na odmienną kontrybucję inflacji do przychodów – wyjaśnia Janusz Pięta, analityk BM mBanku. Jak zauważa, w zeszłym roku spółki w dużym stopniu skorzystały ze wzrostu cen, zwiększając sprzedaż ponad wzrost wolumenowy.

Reklama
Reklama

Koszty ciążą

Rentowność dystrybutorów znajduje się pod presją kosztów, co miało przełożenie na słabsze rok do roku wyniki I kwartału 2024 r. Nie bez znaczenia są także wahania kursów walut, choć w tym przypadku można bardziej mówić o pozytywnym wpływie na wyniki w przeciwieństwie do poprzednich kwartałów. – Po stronie rentowności mniejsze wahania złotego wspierają wynik, jednak rosnące koszty logistyki, magazynowania i pracy nadal ciążą. Powyższą zmianę otoczenia w naszej ocenie odzwierciedlają notowania przedstawicieli branży – wskazuje Anioł. Jego zdaniem perspektywy średnio i długoterminowe pozostają jednak pozytywne, a wsparciem dla spółek będzie dalsza konsolidacja rynku oraz zwiększenie sprzedaży eksportowej.

Spółki z branży dystrybucji części muszą także liczyć się z zaostrzającą się konkurencją na rynku. – Odnośnie do presji na marże spółki wciąż podkreślają, że na rynku występuje wojna cenowa. Powinno mieć to przełożenie na utrzymanie presji na marże brutto. Jednak w zeszłym roku również mieliśmy do czynienia z obniżeniem rentowności tych spółek, tak że nie oczekuję, iż pod tym względem ten rok będzie trudniejszy od poprzedniego – ocenia analityk BM mBanku.

Giełda
Euforia na warszawskiej giełdzie. WIG20 bije rekord, LPP wystrzeliło
Giełda
Biotechnologia na giełdzie. Aż 16 firm z potencjałem do wzrostu notowań
Giełda
Padł nowy rekord hossy. Byki bawią się w najlepsze na GPW
Giełda
Na GPW bez fajerwerków. PKP Cargo w centrum uwagi
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Giełda
Zachowawczy handel na giełdzie w Warszawie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama