Potrzeba 1,5 biliona euro na transport

Do każdego miliona euro wydanego na infrastrukturę z unijnego budżetu państwa członkowskie dokładają kolejne 5 mln euro i 20 mln euro od partnerów prywatnych.

Publikacja: 05.02.2012 13:07

Siim Kallas, wiceprzewodniczący i komisarz do spraw transportu w Komisji Europejskiej

Siim Kallas, wiceprzewodniczący i komisarz do spraw transportu w Komisji Europejskiej

Foto: Bloomberg

Komisja Europejska szacuje, że do 2030 roku  nakłady na infrastrukturę, by sprostała rosnącym przewozom, muszą wynieść 1,5 biliona euro.  Do 2020 roku tylko na sieć głównych szlaków transportowych wydatki  w całej Unii Europejskiej mają wynieść 500 mld euro.

- Europa potrzebuje olbrzymich inwestycji w infrastrukturę transportową do 2050 roku jeżeli ma pozostać konkurencyjna.  Obecnie Wspólnota  przeżywa ciężkie, z ekonomicznego punktu widzenia, czasy – powiedział Siim Kallas, komisarz unijny do spraw transportu.

Jak dodał, brak spójnych połączeń transeuropejskich może zagrozić rozwoju unijnego gospodarki.  Zdaniem komisarza unijnym priorytetem są inwestycje w siec TEN-, czyli transeuropejską sieć transportową.  – To kluczowe  dla stworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego – powiedział Kallas.

Inwestycje transportowe realizowane z unijnego budżetu na lata 2014- 2020 mają być finansowane z instrumenty „Łącząc Europę" ( CEF - The Connecting Europe Facility).

W ramach budżetu CEF 21,7 mld euro jest przeznaczone na inwestycje  w transport we wszystkich krajach wspólnoty. Kolejne 10 mld euro będzie do dyspozycji 14 krajów, które obecnie korzystają z Funduszu Spójności.  Do tych należy m.in. Polska.

Inwestycje finansowane z  głównego programu będą, zgodnie z aktualnymi planami,  współfinansowane w 20  - 50 proc.  Kraje korzystające z Funduszu Wspólności i ubiegające się o dotacje w ramach  10 mld euro z odrębnej puli będą mogły liczyć na  dofinansowanie nawet 85 proc. wartości inwestycji.

Jak zapewnie Siim Kallas, CEF ma ułatwić  wykorzystanie dotacji unijnych  do współfinansowania inwestycji realizowanych z partnerami prywatnymi. – W budowę infrastruktury transportowej  finansowo zaangażuje  się również Europejski Bank Inwestycyjny. Szacujemy, więc że przy przeznaczeniu z unijnego budżetu w latach 2014 – 2010 31,7 mld euro, zostaną zrealizowane inwestycje warte 140 – 150 mld euro.

Bruksela przygotowuje szereg instrumentów mających zachęcić firmy prywatne do angażowania się w realizację inwetsycji infrastrukturalnych.

Komisja Europejska szacuje, że do 2030 roku  nakłady na infrastrukturę, by sprostała rosnącym przewozom, muszą wynieść 1,5 biliona euro.  Do 2020 roku tylko na sieć głównych szlaków transportowych wydatki  w całej Unii Europejskiej mają wynieść 500 mld euro.

- Europa potrzebuje olbrzymich inwestycji w infrastrukturę transportową do 2050 roku jeżeli ma pozostać konkurencyjna.  Obecnie Wspólnota  przeżywa ciężkie, z ekonomicznego punktu widzenia, czasy – powiedział Siim Kallas, komisarz unijny do spraw transportu.

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży