Uchwalona wczoraj przez Sejm nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie przynosi rezygnację z obowiązku składania przez nie sprawozdań – merytorycznego i finansowego – w formie papierowej.
Organizacje pożytku publicznego mają zamieszczać swoje sprawozdania w Internecie do 15 lipca roku następującego po tym, którego ten obowiązek dotyczy. Za jego niedopełnienie przewidziana jest kara: pozbawienie prawa do uzyskania wpłat z 1 proc. podatku przekazywanego przez podatników podczas rocznego rozliczenia. Taka organizacja nie zostanie bowiem uwzględniona w wykazie uprawnionych do otrzymania 1 proc. podatku prowadzonym przez ministra pracy.
Nowelizacja wprowadza również uproszczone formy sprawozdawczości dla organizacji, które w danym roku osiągnęły przychód nieprzekraczający 100 tys. zł. Uproszczone sprawozdanie ma zawierać ograniczoną liczbę informacji, m.in. o przychodach i kosztach, opis działalności, podstawowe dane o zatrudnieniu i kwocie wynagrodzeń, o członkach i wolontariuszach, o wpływach z 1 proc. podatku i sposobach wydatkowania tych pieniędzy.
Ważna regulacja dotyczy możliwości ponownego ubiegania się o status organizacji pożytku publicznego przez te stowarzyszenia i fundacje, które go utraciły wskutek działań nadzorczych ministra lub wykreślenia przez sąd rejestrowy. Ponowny wniosek o wpis do KRS można złożyć dopiero po upływie dwóch lat od chwili wykreślenia.
Zgodnie z nowelizacją przedstawiciele samorządowych władz wykonawczych będą musieli publikować w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej sprawozdania z realizacji rocznych programów współpracy z organizacjami pozarządowymi.