Helmut Newton: Moda i prowokacja

Na otwieraną dziś retrospektywę „Helmut Newton: Lubię silne kobiety” w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu składa się ponad 200 prac legendarnego fotografa mody.

Publikacja: 16.10.2020 16:29

Gunilla Bergstrom over Paris, 1976

Foto: Helmut Newto Foundation

Wystawa przypomina, że w tym roku mija 100 rocznica urodzin wielkiego prowokatora i twórcy ikonicznych zdjęć, który fotografii mody nadał wymiar artystyczny.

Pozowały mu top modelki i gwiazdy ekranu: Catherine Deneuve, Grace Jones, Charlotte Rampling, Isabella Rossellini, Claudia Schiffer, Elizabeth Taylor, Nastassja Kinski, Madonna, Carla Bruni, Monica Belucci, Kim Basinger. Z talentem portretował także mężczyzn, ale fascynowały go kobiety, świadome swej siły i seksualności.

Triumfujące kobiety

Newton był atakowany i podziwiany. Widziano w nim często skandalistę, a feministki krytykowały go za uprzedmiotowienie kobiety, choć superkobiety z jego zdjęć wyglądają przecież na niezależne i dominujące. Sam artysta mówił o nich, że są „triumfujące”.

W toruńskim CSW zobaczymy zdjęcia Helmuta Newtona od lat 60 do końca jego kariery, czyli początku XXI wieku. Wystawa prezentuje zdjęcia mody, akty i portrety, które także go interesowały. Ma układ tematyczny. Zaczyna się od klasycznych fotografii mody, w których ciało służy głównie do prezentacji stroju. Autonomicznym elementem przedstawienia ciała i nagości stają się w jego pracach od lat 60.

- Zmiana w jego twórczości zaszła w latach 60 – tłumaczył na konferencji prasowej kurator Matthias Harder - ponieważ wtedy też zaczęły się zmiany kulturowe. Wystarczy przywołać festiwal w Woodstock, w którym zresztą Newton brał udział. Nagość i kult ciała stały się wówczas także tematem fotografii.

- Kluczem zdjęć Newtona jest kobiecość. – przekonuje kurator. - Helmut Newton zaczął pokazywać kobiety w nowy sposób, na jego zdjęciach one zawsze są pewne siebie, niezależnie, czy kobieta jest na nich ubrana czy nie, zawsze wygląda na silną. Newton mawiał: „Jestem często pytany, czy kobieta wygląda lepiej, kiedy jest naga, czy kiedy jest ubrana? Z pewnością na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.”

Na późnych fotografiach Newton wymienił ludzkie ciała na manekiny. Zwracał w ten sposób uwagę, że poddając się dyktatowi highlife’owych magazynów i presji kultu młodości stajemy się ofiarami sztucznej rzeczywistości. To pułapka, w którą wpadamy na własne życzenia.

Wystawie towarzyszyć będzie przegląd filmowy, prezentujący dokumenty - o artyście i innych słynnych fotografach, a projekcje posłużą jako pretekst do dyskusji na temat zdjęć mody, sposobów pokazywania ciała i seksualności w kulturze współczesnej oraz fenomenu fotografii portretowej.

 

Nagość w luksusie

Helmut Newton urodził 31 października 1920 roku w Berlinie w zamożnej rodzinie żydowskiej . Przygodę z fotografią zaczął jeszcze jako dziecko – w wieku 12 lat został asystentem prekursorki niemieckiej fotografii mody, Elsie Neuländer-Simon. Jego karierę przerwała zbliżająca się wojna. Uciekając przed nazistami wyjechał do Singapuru, a następnie do Australii. W latach 40. założył własne atelier w Sydney, specjalizujące się w fotografii ślubnej i rodzinnej. Tam poznał przyszłą żonę, Alice Springs, z którą tworzyli parę do jego śmierci w 2004 roku. Szczyt sławy Newtona przypada na lata 60.-80., gdy po przeprowadzce do Paryża poznał tam najważniejsze postacie ze świata mody i zaczął współprace przede wszystkim z „Vogue”, ale rakże z „Elle”, „Harper’s Bazaar””, „Vanity Fair”, „Stern” , „Queen”. Wypracował własny styl, łącząc glamour z prowokacją.

Newton często inspirował się kinem. Jego słynne zdjęcie modelki uciekającej przed samolotem zainspirował film „Północ, północny zachód” w reżyserii Alfreda Hitchcocka. Ale można też mówić o procesie odwrotnym. Zdjęcia Newmana mają też potężny wpływ na twórców filmowych, np. Robert Altman w „Pret-a-Porter” w scenie pokazującej nagie modelki w sposób oczywisty nawiązywał do podwójnego słynnego Naked & Dressed” Newtona”, zestawu zdjęć przedstawiającego tę samą grupę modelek nagich i ubranych w identycznych pozach.

Wystawa powstała we współpracy toruńskiego CSW z Fundacją Tumult i Fundacją Helmuta Newtona z Berlina. Towarzyszy 28. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego. Czynna 16.10.2020–28.03.2021 (w okresie pandemii jednorazowo wejść może na nią 140 osób) 

Fotografia
Fotograficzne kreacje, czyli Zdzisław Beksiński mało znany
Fotografia
Wielka monografia Zygmunta Rytki, wybitnego neoawangardowego fotografa
Fotografia
Ręczne dzieło Zofii Rydet, artystki z listy UNESCO
Fotografia
Stanisław Tym od kulis. Wystawa w Teatrze Polskim w Szczecinie
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Fotografia
PRL w obiektywie Janusza Chlasty: Gniezno, Gierek i Czujkow, który zdobył Berlin
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne