Umiejętność zarządzania wiedzą jest dzisiaj kluczem do uzyskania przewagi konkurencyjnej na szybko zmieniającym się rynku, ułatwiając też racjonalne podejmowanie strategicznych decyzji- podkreślali uczestnicy krynickiej debaty o wyzwaniach związanych z zarządzaniem wiedzą, w tym o inwestycjach w badania i rozwój. - Konkurując w skali globalnej musimy oprzeć myślenie o biznesie i nasze idee o innowacje – podkreślał Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź.
Miedziowy potentat tworzy teraz we Wrocławiu Globalne Centrum Wiedzy, mające obsługiwać działalność firmy zarówno w kraju jak i na zagranicznych rynkach. Nowy ośrodek powstający w oparciu o działającą w koncernie jednostkę badawczo-rozwojową ma koordynować i wzmacniać współpracę ekspertów z różnych spółek KGHM korzystając też z zewnętrznych zasobów - w tym z zaplecza naukowego wrocławskich uczelni i realizując konkretne projekty.
Inteligentna kopalnia
- Uznaliśmy, że jeśli chcemy stworzyć firmę, która działając w tradycyjnym przemyśle będzie atrakcyjnym miejscem pracy, to najlepszym sposobem jest wdrożenie idei „inteligentna kopalnia". Człowiek zostanie wycofany z miejsc, które są niebezpieczne – wejdą tam roboty, samouczące się maszyny. Jednak do realizacji tej idei potrzebujemy wiedzy, a to co mamy obecnie wyczerpało już potencjał efektywności - wyjaśniał prezes KGHM.
Jak dodał, miedziowa grupa, która wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) utworzyła już specjalną platformę mającą finansować przełomowe technologie dla branży wydobywczej, teraz tworzy strategiczną jednostkę biznesową KGHM-Wiedza. Jednostka, w ramach której będzie działać Globalne Centrum Wiedzy, ma odpowiadać na wszystkie potrzeby grupy kapitałowej na całym świecie.
-Takie centra są dzisiaj firmom niezbędne nie tylko, by konkurować, ale by przetrwać w perspektywie 20-30 lat - zaznaczał Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora NCBR, przyznając, że podobnych przykładów jest w Polsce niewiele. Na razie na takie inicjatywy decydują się wielcy gracze przemysłowi, w tym PGE, PKN Orlen czy PKP.