Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Branża i klienci czekają na mniejszą biurokrację

Sposób, w jaki rozwija się branża leasingowa, pokazuje, w jakiej kondycji są firmy. Zmniejszenie biurokracji i zmiany strategii biznesowych pozwolą na stabilny rozwój branży, a zatem i firm, oraz skuteczną odpowiedź na potrzeby rynkowe.

Publikacja: 09.09.2024 04:30

Branża leasingowa od dawna domaga się odejścia od obowiązku zachowania formy pisemnej procedur – czy

Branża leasingowa od dawna domaga się odejścia od obowiązku zachowania formy pisemnej procedur – czyli możliwości przeprowadzenia ich w sposób cyfrowy. Jej zdaniem warto doprowadzić do e-rejestracji aut oraz w pełni zdigitalizować system faktur

Foto: Maciej Zygmunt

– Leasing jest często określany jako papierek lakmusowy koniunktury ze względu na strukturę klientów, którzy jako mali przedsiębiorcy dużo szybciej reagują na zmiany w gospodarce. To, co obserwujemy, badając wyniki finansowe branży, a możemy się pochwalić dwucyfrowymi zwyżkami, pokazuje, że kondycja polskiej gospodarki jest dobra i daje nadzieję na rozwój inwestycji – powiedziała Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu (ZPL), podczas dyskusji „Gospodarka a klimat – wyzwania w finansowaniu MSP na przykładzie sektora leasingu”.

Debata odbyła się na XXXIII Forum Ekonomicznym w Karpaczu. Wzięli w niej także udział dr hab. Dorota Niedziółka, prof. SGH, Tomasz Bogus, prezes PKO Leasing, Paweł Bojko, wiceprezes Europejskiego Funduszu Leasingowego, oraz poseł Ryszard Petru, szef sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju.

Z danych ZPL wynika, że branża sfinansowała ruchomości i nieruchomości warte 54,2 mld zł w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku. To o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost wartości umów dotyczy pojazdów lekkich – 32 proc. (29,7 mld zł). W przypadku maszyn i urządzeń (12,6 mld zł) oraz pozostałych ruchomości (1,98 mld zł) jest to wzrost o 5 proc.

– Małe firmy działają impulsywnie. Działają, jeśli zauważą okazję, wyprzedzają koniunkturę, ale też szybciej dostrzegają spowolnienie – uważa Paweł Bojko.

Jako przykład podał sytuację w budownictwie. – Powoli widać w nim ożywienie, jednak wcześniej firmy MŚP zainteresowały się możliwościami finansowania sprzętu budowlanego. Gdy kończy się cykl zainteresowania małych firm, na zmiany rynkowe zaczynają reagować większe przedsiębiorstwa – uważa wiceprezes grupy EFL.

Paneliści zastanawiali się, jakie zmiany są potrzebne do tego, by branża lepiej odpowiadała na potrzeby rynkowe, a nawet je inicjowała. Część z nich określili jako wewnętrzne (nowe strategie i formy aktywów), ale też zwrócili uwagę na znaczenie przepisów, które mogą pobudzić lub hamować rozwój przedsiębiorczości, a tym samym gospodarki.

Monika Constant przypomniała o spadku wartości finansowania w branży agro z początku tego roku: – Zmniejszone finansowanie maszyn rolniczych było konsekwencją zmian prawnych. Rolnicy zaczęli być traktowani jako konsumenci. Konieczna była nowelizacja przepisów – przypomniała. Jej zdaniem częste zmiany zasad udzielania leasingu, tworzenie przez rząd programów dofinansowania, a potem szybkie ich przerywanie nie pomagają w budowaniu zaufania do branży.

Jednak znacznie poważniejsza jest biurokracja. Branża leasingowa od dawna domaga się odejścia od obowiązku zachowania formy pisemnej procedur, czyli możliwości przeprowadzenia ich w sposób cyfrowy. Jej zdaniem warto doprowadzić do e-rejestracji aut oraz w pełni digitalizować system faktur. Część rozwiązań znalazła się w pierwszym pakiecie deregulacyjnym rządu, inne czekają na kolejne (zapowiedziane) pakiety upraszające prawo.

– Każda digitalizacja jest dobra, bo upraszcza, ułatwia i przyspiesza załatwianie spraw – uważa Ryszard Petru. Jego zdaniem postulaty branży dotyczące cyfryzacji nie budzą kontrowersji i deregulacja jest potrzebna.

Leasing powinien być łatwy i zrozumiały, tym bardziej że potrzebne jest przekonanie części przedsiębiorców do różnych form finansowania: – U części z nich panuje wciąż post-PRL-owskie myślenie, że kredyt jest zły. Finansowanie inwestycji z pieniędzy własnych jest nieefektywne, bo najdroższy jest własny kapitał – przekonywał polityk i ekonomista.

Ale natychmiast dodał, że ważne są także warunki makroekonomiczne, które dotyczą finansowania. W Polsce wysoka inflacja, wysokie stopy procentowe, wysoki deficyt i przewartościowanie złotego nie zachęcają firmy do zewnętrznego finansowania: – Część inwestycji obecnie się nie opłaca – mówił. Ryszard Petru uważa dodatkowo, że warto, by branża leasingowa zastanowiła się, co zrobić, by nie była kojarzona głównie ze sprzedażą samochodów, lecz z innowacjami.

Uczestnicy debaty przyznali, że potrzebne są zmiany.

– Przedsiębiorstwa leasingowe dyskutują, gdzie szukać większej efektywności. Cyfryzacja, podział pieniędzy w ramach KPO, potrzeby biznesu powodują modyfikację modelu biznesowego: zmianę z finansowania aktywów na ofertę zarządzania aktywami – zauważył Tomasz Bogus.

Przypomniał, że przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na użyczenie (najem), a nie na posiadanie. Dotyczy to floty samochodowej – aut osobowych i ciężarowych, a także maszyn. To oznacza dla firm leasingowych, że zajmują się nie tylko finansowaniem, ale także zapewniają serwis, ubezpieczenie, a także użyczają zamiennych maszyn na czas ewentualnej awarii tych wynajętych. – W ciągu pięciu lat z 19 proc. na 30 proc. wzrosła usługa wynajmu w transporcie ciężkim – przypomniał prezes PKO Leasing.

Prof. Dorota Niedziółka zwróciła uwagę na odpowiedzialność firm za to, co będzie działo się z maszynami czy ze sprzętem po okresie trwania umowy.

– Ci, którzy leasingują, biorą odpowiedzialność za poszerzenie oferty. Z jednej strony wyższa wartość umów dotyczących aut elektrycznych zwiększa naszą elektromobilność, z drugiej zastanawiamy się, co się stanie z tymi autami, z fotowoltaiką, gdy czas umów się skończy. Coraz częściej rozmawiamy także o tym, na ile samochody elektryczne są ekologiczne – mówiła ekspertka.

Zdaniem ekonomistki to są kolejne wyzwania, którym branża powinna sprostać.

– Leasing jest często określany jako papierek lakmusowy koniunktury ze względu na strukturę klientów, którzy jako mali przedsiębiorcy dużo szybciej reagują na zmiany w gospodarce. To, co obserwujemy, badając wyniki finansowe branży, a możemy się pochwalić dwucyfrowymi zwyżkami, pokazuje, że kondycja polskiej gospodarki jest dobra i daje nadzieję na rozwój inwestycji – powiedziała Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu (ZPL), podczas dyskusji „Gospodarka a klimat – wyzwania w finansowaniu MSP na przykładzie sektora leasingu”.

Pozostało 90% artykułu
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej
Forum Ekonomiczne
Stephan Schraff, Bayer: Wzmocnienie konkurencyjności to kluczowa kwestia w Europie
Forum Ekonomiczne
Zielone technologie potrzebują wsparcia finansów i przepisów