Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

Fundusz potrzebny stoczniom

Polska branża stoczniowa potrzebuje Morskiego Funduszu Inwestycyjnego, który zachęci do lokowania pieniędzy i pomoże ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury mającą wpływ na rentowność inwestycji.

Aktualizacja: 07.09.2017 15:09 Publikacja: 06.09.2017 20:45

Uczestnicy debaty przyznali, że bardzo innowacyjna branża morska wymaga odpowiedniego finansowania,

Uczestnicy debaty przyznali, że bardzo innowacyjna branża morska wymaga odpowiedniego finansowania, które zabezpieczy ją przed skutkami cykli koniunkturalnych

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Inwestycje w branżę morską są kapitałochłonne, a interesy armatorów i stoczni są sprzeczne. Urzędnicy i menedżerowie od dawna szukają źródeł finansowania inwestycji w budowę statków czy infrastruktury portowej. Jak tłumaczył Wojciech Drzymała, partner w KPMG w Polsce, odpowiedzią na te wyzwania może być powołanie Morskiego Funduszu Inwestycyjnego (MFI) na wzór duńskiego funduszu morskiego, który od wielu lat wspiera rozwój branży w tym kraju. Fundusz pozwoliłby połączyć armatorów, stoczniowców i porty w jedną całość, a w czasach dekoniunktury reinwestować nadwyżki w obszary najbardziej opłacalne.

Zmniejszyć ryzyko

Uczestnicy panelu „Morski Fundusz Inwestycyjny (MFI) jako narzędzie do wspierania branży morskiej w Polsce" byli zgodni, że organizacja finansowania w ramach MFI pozwoli polskim stoczniom i armatorom ograniczyć ryzyko związane z cyklicznością koniunktury mającą wpływ na rentowność inwestycji. MFI pozwoliłby na ?nansowanie zakupu i modernizacji ?oty oraz ?nansowanie bieżące, oferował instrumenty trade ?nance (akredytywy i gwarancje) oraz instrumenty hedgingowe (zabezpieczenie kursowe i towarowe) oraz instrumenty ubezpieczeniowe.

Paweł Brzezicki, zarządca komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej oraz były wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślał, że branża morska należy dziś do najnowocześniejszych na świecie. – Zazwyczaj kojarzy się ona z czymś ciężkim, nieprzyjemnym, ogromną ilością stali, brudną pracą, olejem i spawaniem. Tymczasem dziś udział tradycyjnych elementów, surowców, produktów i systemów mechanicznych jest w branży morskiej minimalny. Tworzą ją specjalistyczne usługi, przygotowanie, projektowanie, finansowanie, ubezpieczenia i nakłady na rozwój. Dziś kilogram dobrze wybudowanego statku dobrej jakości jest droższy niż kilogram samochodu, a jest to ogromna masa – kilku tysięcy ton – podkreślał Paweł Brzezicki.

Jakub Lasota, dyrektor finansowy w Qvistorp Poland, dodał, że branża morska jest z natury rzeczy bardzo innowacyjna, a biura projektowe, które działały niegdyś przy polskich stoczniach, były prawdziwymi centrami badawczo-rozwojowymi, które projektowały nowe produkty będące w stanie z łatwością znaleźć swoje rynki zbytu. Dziś w branży morskiej w Polsce pracuje 94 tys. osób, przedsiębiorcy dysponują aktywami w wysokości 23,2 mld zł, a wartość nakładów inwestycyjnych w 2015 r. wyniosła 2,71 mld zł. Kierunki morskie w Polsce studiuje 12,3 tys. osób, badaniami i rozwojem w branży zajmuje się 35 instytucji naukowo-badawczych, a rządowe nakłady na te badania wyniosły w 2015 r. 245 mln zł.

Fundusze nie są nowością

Jak tłumaczył Paweł Brzezicki, interesy armatorów i stoczni są sprzeczne. Armatorowi opłaca się zamówić statek na początku wzrostu cyklu koniunkturalnego, a stoczni opłaca się go sprzedać, kiedy cykl jest w najwyższym punkcie rozwoju. Wysoka dynamika zmian powoduje, że wielu graczy rynkowych podejmuje decyzje o charakterze spekulacyjnym, a cykliczność rynku generuje w pierwszej kolejności wysokie ryzyko dla armatorów oraz producentów statków, którzy często z kilkuletnim wyprzedzeniem muszą planować wymianę ?oty. A ceny statków, zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym, podążają za popytem i cenami frachtu. – Ten cykl to sinusoida, którą niestety igrano przez ostatnich 15 lat. Ze stoczniami postępowano wbrew logice. W lipcu 2002 r., tuż przed wzrostem cyklu, zakończono produkcję w Stoczni Szczecińskiej, a 1 stycznia 2008 r., na mocy ustawy, zamknięta została cała branża stoczniowa. Decyzja o podjęciu odpowiednich kroków przez Sejm i rząd nastąpiła jednak w 2007 r., kiedy ceny statków osiągnęły najwyższe wartości od 1945 r.

Fundusze inwestycyjne w branży morskiej nie są w Polsce żadną nowością – taki fundusz istniał już w latach 20. i pod koniec lat 50. XX w. Przykładem dobrze funkcjonującego funduszu jest Duński Fundusz Okrętowy (Danish Ship Finance), który miał odciągnąć zagranicznych armatorów od budowy statków w Azji Południowo-Wschodniej i przyciągnąć ich do stoczni europejskich. Dysponuje on 18 mld koron duńskich.

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podkreślił, że fundusz morski jest dziś niezwykle potrzebny, a stworzenie MFI wpisuje się w strategię na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Również Paweł Lulewicz, wiceprezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE), wskazał, że widzi potrzebę powstania MFI, a PSSE jest w stanie wspomóc go swoimi zasobami.

http://www.forum-ekonomiczne.pl

Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej