Uczestnicy debaty „Polsko-amerykańskie relacje gospodarcze w dobie administracji prezydenta Trumpa: co jest istotne? co się zmienia?" zwracali uwagę, że decyzje odnośnie do inwestycji podejmowane są, mając na względzie opłacalność biznesową, a nie czynnik polityczny.
– W pewnym sensie nic się po wyborach nie zmieniło. Polska ma imponujący wzrost gospodarczy i cały czas jest zainteresowanie naszych firm obecnością w Polsce – mówił Tony Housh, przewodniczący Rady Dyrektorów Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce.
Inwestycje a rynek pracy
Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald's Polska, zwracał uwagę, że problemy z pozyskiwaniem pracowników – z czym boryka się wielu pracodawców w Polsce – nie są jeszcze dotkliwe dla restauracji McDonald's.
– Nasza sieć opiera się głównie na franczyzie i na razie prowadzące je firmy nie sygnalizują, że brakuje wielu rąk do pracy. W naszych restauracjach pracuje wiele osób ze wschodu – Ukrainy i Białorusi – więc staramy się uzupełniać braki ludźmi z zagranicy – mówił Krzysztof Kłapa.
Podkreślał skalę, na jaką rozwinęła się franczyza w Polsce. – Ten proces jest niesłychany. Polacy polubili ten rodzaj prowadzenia biznesu. Mam tu na myśli nie tylko nasze restauracje, ale i stacje benzynowe czy sklepy. Jest brand, określona marka i know-how prowadzenia biznesu, nasi rodacy podejmują się franczyzy i odnoszą tu spore sukcesy – mówił dyrektor ds. korporacyjnych w McDonald's Polska.