Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2024

ESG to nie jest przejściowa moda

Choć firmy nie mogą liczyć na to, że dbałość o ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczna i właściwy ład korporacyjny zagwarantują im sukces, to mogą być pewne, że lekceważenie tych kwestii narazi je na spore kłopoty.

Publikacja: 09.09.2021 19:50

Dzisiejsze wzmożone zainteresowanie działaniami ESG można porównać do internetowej hossy lat 2000–20

Dzisiejsze wzmożone zainteresowanie działaniami ESG można porównać do internetowej hossy lat 2000–2001 – zwracali uwagę uczestnicy debaty w Karpaczu

Foto: ISW, Darek Delmanowicz

Zainteresowanie kwestiami ESG, czyli ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, wynika m.in. z mody, ale jego efektem będą trwałe zmiany w biznesie – zgadzali się uczestnicy panelu „Czynniki ESG – zrównoważony wzrost biznesu".

Jak zwracała uwagę Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie, zainteresowanie ESG przypomina trochę bańkę internetową z lat 2000–2001, gdy już sama zapowiedź wejścia w internet podbijała wyceny spółek.

Musiały upłynąć lata, zanim firmy i inwestorzy odkryli faktyczne korzyści z działalności online. Podobnie może być z ESG – wpisanie tych działań na sztandary pomaga w biznesie, jednak samo z siebie nie zagwarantuje sukcesu. Z pewnością jednak firmom, które uwzględniają ESG w swoich strategiach i działaniach, będzie o ten sukces łatwiej. Grupa PZU w ramach nowej strategii na lata 2021–2024 po raz pierwszy wdrożyła też strategię ESG.

Z porównaniem dzisiejszego zainteresowania ESG do dawnej internetowej hossy zgadzał się Wojciech Hann, prezes Banku Ochrony Środowiska, zaznaczając jednak, iż nie ma już wątpliwości, że ESG to wielki i nieodwracalny proces zmian. Dostrzegły to zresztą czołowe firmy na świecie i w Polsce. – Dzisiaj już wiadomo, że jeśli firma nie zaangażuje się w ESG, znajdzie się w drugiej albo trzeciej lidze biznesu – ostrzegał prezes BOŚ. Według niego pora przestać pytać, czy ESG się opłaca; trzeba zacząć pytać o najlepsze praktyki w tym obszarze.

Zyski i wartości

Irena Pichola, partner w Deloitte Advisory, która od 20 lat zajmuje się tematyką ESG, podkreślała, że po raz pierwszy widać tak duży nacisk na te kwestie. Wynika to zarówno z regulacji, rosnącej świadomości społecznej, jak i z planów ogromnych inwestycji w zrównoważony rozwój.

Prowadzący debatę prof. Waldemar Rogowski z warszawskiej SGH przypominał, że już dwa lata przed pandemią szef największego na świecie funduszu inwestycyjnego Black Rock zapowiedział, że nie zainwestuje w spółki, które nie przestrzegają zasad ESG.

Piotr Dmuchowski, dyrektor działu rynków HSBC w Polsce, zwracał uwagę, że 60 proc. wieloletnich badań na świecie wskazuje na pozytywną korelację między zaangażowaniem firm w ESG a ich notowaniami, przy czym ta korelacja jest lepiej widoczna w dłuższym okresie.

I chociaż można uznać ESG za modę, to lepsze wyniki firm, które uwzględniają te kwestie w swoim biznesie, niż tych, które tego nie robią, są silnym argumentem za tym, że dzisiejsza moda stanie się długotrwałym trendem.

Zdaniem Wojciecha Hanna na zaangażowane w ESG trzeba patrzeć nie z perspektywy wyższych zwrotów, ale znaczenia tych czynników. Wyższe zwroty powinny być traktowane jako skutek, a nie przyczyna inwestycji w ESG.

Firmy, które uwzględniają te kwestie w swoich strategiach i działaniach, są przekonane o pozytywnym wpływie ESG. Marta Mikliszańska, szefowa PR & Sustainability w Allegro.pl, zaznaczała, że odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu, czyli CSR, od lat było wpisane w strategię spółki, ale po wejściu Allegro.pl na giełdę przekształciło się w ESG.

Wynikało to z oczekiwań inwestorów. Dlatego też opublikowany niedawno przez spółkę raport ESG różni się od raportów CSR spółki. – Sama idea nie zmieniła się, ale musieliśmy o niej mówić innym językiem, zrozumiałym dla inwestorów – wyjaśniała Marta Mikliszańska.

Presja finansowa

Jak zaznaczała Anna Grabowska, wiceprezeska ds. strategii konsumenckich w Żabka Polska, świadome firmy wiedzą, że bez dobrych wyników finansowych trudno realizować cele ESG. Dlatego Żabka postawiła na zmianę formatu sklepów, cyfryzację biznesu, a teraz wdraża działania ESG w sposób zintegrowany ze swoją strategią biznesową. Firma podkreśla swą odpowiedzialność za franczyzobiorców i klientów, próbując m.in. poprawić dietę Polaków.

Uczestnicy debaty zgadzali się, że duży wpływ na zainteresowanie ESG mają unijne regulacje, w tym te dotyczące zrównoważonego finansowania. Zdaniem Ireny Picholi będzie to prawdziwym motorem zmian, gdyż spółki niewdrażające ESG będą miały ograniczony dostęp do kapitału. Prof. Rogowski zwracał uwagę, że już teraz niektóre globalne banki wykluczają takie spółki z grona swych klientów

Zdaniem prezesa BOŚ nie jest to dobry pomysł, zwłaszcza w takich krajach jak Polska, gdzie nie da się szybko przeprowadzić zielonej transformacji. Potrzebne są okresy przejściowe i pomoc firmom, które próbują się zmienić, bo nawet tzw. brudne spółki (bazujące np. na energii z węgla) mogą realizować czyste, zielone projekty, w czym warto je wspierać.

– Banki powinny uwzględniać wsparcie dla firm, które starają się zmienić w kierunku zgodnym z kryteriami ESG – zgadzała się Dorota Macieja, przypominając, iż Grupa PZU zobowiązała się w swej strategii, że do 2024 r. 75 proc. jej dostawców będą stanowić firmy przestrzegające zasad ESG. PZU w ciągu czterech najbliższych lat chce też osiągnąć neutralność klimatyczną, zweryfikować pod kątem stosowania zasad ESG ponad połowę swoich największych korporacyjnych klientów, zachęcać klientów do przechodzenia na OZE i transport niskoemisyjny poprzez odpowiednią ofertę ubezpieczeniową. Grupa PZU inwestuje w zielone sektory, zaangażowała 150 mln zł w finansowanie budowy farm wiatrowych, a kolejnych 300 mln zł ulokowała w obligacjach ESG.

Partner relacji: PZU

Zainteresowanie kwestiami ESG, czyli ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, wynika m.in. z mody, ale jego efektem będą trwałe zmiany w biznesie – zgadzali się uczestnicy panelu „Czynniki ESG – zrównoważony wzrost biznesu".

Jak zwracała uwagę Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie, zainteresowanie ESG przypomina trochę bańkę internetową z lat 2000–2001, gdy już sama zapowiedź wejścia w internet podbijała wyceny spółek.

Pozostało 92% artykułu
Forum Ekonomiczne
Potrzebna platforma współpracy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Forum Ekonomiczne
Bezpieczeństwo młodych w sieci. Wyzwania i kierunki działań
Forum Ekonomiczne
Online safety for young people. Challenges and courses of action
Forum Ekonomiczne
Nowoczesna opieka zdrowotna musi opierać się na współpracy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Forum Ekonomiczne
Jens Jakob Gustmann, Philips: Nie ma odwrotu od cyfryzacji w opiece medycznej