Reklama

Trudny rok leasingu

20 – 40-proc. spadek sprzedaży w 2009 r. Takie są obecnie prognozy przedstawicieli firm leasingowych

Publikacja: 30.06.2009 03:22

prognozy na ten rok firm leasingowych

prognozy na ten rok firm leasingowych

Foto: Rzeczpospolita

W styczniu szefowie firm leasingowych szacowali, że rynek wzrośnie w tym roku między 2 a 6 proc., a w najgorszym scenariuszu spadnie. Nie spodziewali się jednak, że spadki mogą być aż tak duże – od początku roku o 40 proc.

Dziś prognozują już spadek rynku od 20 do 40, a nawet 50 proc. Oznaczałoby to 15 – 24 mld zł, czyli poziom z lat 2005 – 2006. W ubiegłym roku wartość nowych transakcji firm leasingowych wyniosła 33,1 mld zł, w tym ruchomości 29,8 mld zł .

Jak wymienia Marcin Wierzbicki, członek zarządu Handlowy-Leasing, na 30 – 40-proc. spadki złoży się kilka przyczyn, m.in. ograniczenie inwestycji przez firmy czy wzrost kosztów finansowania. Dodatkowo zaostrzone zostały procedury przyznawania finansowania przez firmy leasingowe.

– Staramy się być optymistami i wierzyć, że ostatni kwartał przyniesie odbicie od dołka recesji. Wierzę, że ostatecznie odnotujemy spadek na poziomie 20 – 25 proc., a nie 30 proc. Obecnie widać wyraźne spowolnienie w segmencie małych transakcji. Natomiast w II połowie roku oczekujemy spowolnienia inwestycji także w dużych firmach. Inwestycje infrastrukturalne w Polsce oraz możliwość skorzystania z funduszy UE powinny ożywić rynek leasingowy już pod koniec 2009 r. – ocenia Mariusz Kurzac, prezes ING Lease. Sprzedaż w tej spółce ma spaść o ok. 20 proc.

Pierwsze jaskółki poprawy widać w czerwcu. O wiele więcej firm pyta o możliwość sfinansowania inwestycji. Wrzesień potwierdzi, czy jest to zwiastun trwalszych zmian.

Reklama
Reklama

– Oczekujemy, że w drugiej połowie roku powinno przyjść odbicie trendu spadkowego, jednak na wyraźny wzrost popytu na finansowanie inwestycji możemy liczyć najwcześniej w 2010 r. Jeśli chodzi o wynik spółek BZ WBK, planujemy oddać w leasing środki trwałe o wartości 1,3 – 1,4 mld zł – mówi Krzysztof Sadowski, dyrektor sprzedaży dilerskiej BZ WBK Leasing.

Wynik zbliżony do ubiegłorocznego – ok. 1,2 mld zł zł – chce z kolei zrealizować VB Leasing. Krzysztof Famulski, członek zarządu tej spółki, wymienia zaś segmenty, które mimo kryzysu dobrze się zachowują. – Odnotowujemy wzrost sprzedaży sprzętu medycznego i mimo wszystko popyt na transport ciężki. Obecna sytuacja gospodarcza nie zaszkodziła również ofercie najmu długoterminowego floty samochodowej. Ponadto coraz większym zainteresowaniem cieszą się maszyny rolnicze – wylicza.

W nieco gorszej sytuacji są firmy finansujące jedynie auta. Jerzy Kobyliński, prezes Masterlease Polska, uważa, że sam rynek leasingu samochodów spadnie o 30 proc. Według ekspertów z VFS Usługi Finansowe (spółka Volvo) sprzedaż pojazdów użytkowych spadnie o 50 proc. O tyle samo ma spaść rynek leasingu.

Według przedstawicieli branży na rynek pozytywnie wpłynęłyby np. zachęty inwestycyjne w obszarze leasingu ujęte w planie antykryzysowym rządu. Potrzebne są też dalsze działania, które ułatwią korzystanie z leasingu przy realizacji projektów ze wsparciem dotacji unijnych.

W styczniu szefowie firm leasingowych szacowali, że rynek wzrośnie w tym roku między 2 a 6 proc., a w najgorszym scenariuszu spadnie. Nie spodziewali się jednak, że spadki mogą być aż tak duże – od początku roku o 40 proc.

Dziś prognozują już spadek rynku od 20 do 40, a nawet 50 proc. Oznaczałoby to 15 – 24 mld zł, czyli poziom z lat 2005 – 2006. W ubiegłym roku wartość nowych transakcji firm leasingowych wyniosła 33,1 mld zł, w tym ruchomości 29,8 mld zł .

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Finanse
UE wesprze Ukrainę bez zgody Węgier. Rusza pożyczka z rosyjskich aktywów
Finanse
Ministerstwo ujawnia nieprawidłowości w dotacjach z KPO dla firm HoReCa
Finanse
Kolacja z szefową banku sprzedana za 53 tys. zł. Aukcja Sotheby’s wsparła sztukę
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Reklama
Reklama