Kryzys osłabił nasze zaufanie do biznesu

To wbrew światowym trendom, bo globalnie zaufanie do instytucji biznesowych wzrasta. Wszędzie na kryzysie najbardziej ucierpiała wiarygodność banków

Publikacja: 02.02.2010 14:33

Kryzys osłabił nasze zaufanie do biznesu

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Najwiarygodniejszym źródłem informacji pozostają na świecie natomiast raporty analityków i prasa biznesowa.

Zaufanie do biznesu w Polsce spadło w ciągu ostatniego roku o 5 p.p., do 46 proc. - To zapewne skutki kryzysu globalnego, które docierają do naszego kraju z opóźnieniem - komentują autorzy corocznego raportu Edelman Trust Barometer, w którym agencja PR Edelman bada poglądy tzw. liderów opinii z całego świata. - Zaufanie do sfery biznesu będzie powoli powracać do poziomu, który notowaliśmy przed załamaniem na globalnych rynkach. Natomiast nasz kraj najwyraźniej okupił relatywnie dobre wskaźniki ekonomiczne realizacją wielu trudnych decyzji biznesowych i gospodarczych. Stąd Polacy tracą zaufanie do biznesu, rządu i mediów, przelewając swoje zaufanie na organizacje pozarządowe, a także ekspertów i analityków. W trudnej sytuacji jest sektor bankowy, który musi podjąć stanowcze działania w celu odbudowy swojej reputacji - komentuje wyniki badania dla Polski Barbara Kwiecień, prezes agencji Edelman Polska.

Globalnie zaufanie do biznesu powoli wzrasta, co jest skutkiem poprawy nastrojów na rynku amerykańskim (gdzie zaufanie do instytucji finansowych deklaruje 54 proc. osób, o 18 p.p. więcej niż rok wcześniej).

Kryzys nie pozostał jednak bez wpływu na nastroje na rynkach. We wszystkich krajach objętych badaniem, z wyjątkiem Indii i Chin, dramatycznie spadło zaufanie do banków. Ufa im dziś zaledwie 29 proc. Amerykanów, podczas gdy w 2007 roku deklarowało to 68 proc. z nich. Zła wiadomość to ta, że Polska jest w Unii Europejskiej w czołówce państw, w których banki utraciły wiarygodność. Obecnie ufa im tu 31 proc., a to o 28 p.p. mniej niż w 2007 roku. Dla porównania - w Holandii ten odsetek spadł o 25 p. p. do 47proc, w Wielkiej Brytanii – o 20 p.p. (do 21 proc.). W Polsce najniższy wśród wszystkich państw jest też odsetek osób, które deklarują, że ufają rządzącym (31 proc., podczas gdy deklaruje to np. 75 proc. Holendrów). Więcej ufności pokładamy w organizacjach pozarządowych - zawierza im aż 61 proc. z nas.

Jak wynika z tegorocznej edycji badania takie działania jak: zwolnienie nieefektywnych managerów, zwrot wsparcia finansowego oraz zmniejszenie różnic pomiędzy wysokościami wypłat dla pracowników wyższych szczebli i pracowników szeregowych, mogą przyczynić się do wzrostu zaufania do biznesu. W Polsce za takimi zmianami w firmach opowiada się odpowiednio 66 proc., 70 proc. i 61 proc. W USA głosy te są silniejsze.

Komu wobec tego wciąż ufamy? Aż 64 proc. badanych Polaków deklaruje, że naukowcom, a 69 proc. - że analitykom rynku, których raporty są dziś według 59 proc. badanych najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Prasa biznesowa pozostaje obok analiz, najbardziej wiarygodnym źródłem wiedzy - wskazuje na nią 42 proc. Polaków.

Najbardziej zaufanymi obszarów branży przemysłowej jest sektor technologii (79-proc. poparcie respondentów). W Polsc e największe zaufanie budzi przemysł motoryzacyjny (75 proc. wskazań) i także technologie ( 70 proc.). Badanie Edelman Trust Barometer jest przeprowadzane na całym świecie, w tym roku - w 22 krajach, gdzie na pytania odpowiadało 4,8 tys. osób między 25 i 64 rokiem życia.

Najwiarygodniejszym źródłem informacji pozostają na świecie natomiast raporty analityków i prasa biznesowa.

Zaufanie do biznesu w Polsce spadło w ciągu ostatniego roku o 5 p.p., do 46 proc. - To zapewne skutki kryzysu globalnego, które docierają do naszego kraju z opóźnieniem - komentują autorzy corocznego raportu Edelman Trust Barometer, w którym agencja PR Edelman bada poglądy tzw. liderów opinii z całego świata. - Zaufanie do sfery biznesu będzie powoli powracać do poziomu, który notowaliśmy przed załamaniem na globalnych rynkach. Natomiast nasz kraj najwyraźniej okupił relatywnie dobre wskaźniki ekonomiczne realizacją wielu trudnych decyzji biznesowych i gospodarczych. Stąd Polacy tracą zaufanie do biznesu, rządu i mediów, przelewając swoje zaufanie na organizacje pozarządowe, a także ekspertów i analityków. W trudnej sytuacji jest sektor bankowy, który musi podjąć stanowcze działania w celu odbudowy swojej reputacji - komentuje wyniki badania dla Polski Barbara Kwiecień, prezes agencji Edelman Polska.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli