Ankieta, którą przeprowadził IBM (była to już czwarta edycja), objęła ponad 1900 dyrektorów finansowych (CFO) i pracowników finansowych wyższego szczebla z 81 państw z 35 różnych branż z całego świata.
W polskiej edycji udział wzięło dziewięć firm z sektorów: finansowego, ubezpieczeniowego, przemysłowego, energetycznego, FMCG i usług turystycznych.
Badanie wykazało wzrost znaczenia CFO w ciągu ostatnich dwóch, trzech lat. Mimo że wciąż do ich codziennych obowiązków należy monitorowanie faktur, zbieranie należności czy prowadzenie ksiąg, to coraz częściej ich głos i opinia są brane pod uwagę przy strategicznych dla przyszłości firmy decyzjach podejmowanych przez zarząd.
O ile jeszcze w 2005 r. tylko 40 proc. CFO wspierało władze firm przy zarządzaniu ryzykiem, o tyle w 2010 r. wskaźnik wynosi już 77 proc. Aż 80 proc. bierze obecnie udział w pracach nad strategią firmy. Pięć lat temu tego typu zagadnieniami zajmowało się 61 proc. dyrektorów finansowych. Również aż 80 proc. CFO zaangażowanych jest w procesy związane z redukcją kosztów.
– Współcześnie, inaczej niż jeszcze kilka lat temu, od CFO oczekuje się udziału w kreowaniu strategii firm, przywództwa i wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych, dalece wykraczających poza działalność finansową sensu stricte – mówi Monika Remiszewska, dyrektor ds. strategii i transformacji w IBM Global Business Services Polska.