Wschód winduje nastroje

Większy optymizm konsumentów na świecie. Zadowolenie powinno rosnąć także w Polsce

Publikacja: 14.05.2010 03:51

Mieszkańcy Europy przodują wśród największych pesymistów. Globalna średnia na poziomie 92 pkt to zas

Mieszkańcy Europy przodują wśród największych pesymistów. Globalna średnia na poziomie 92 pkt to zasługa głównie Azji.

Foto: Rzeczpospolita

92 pkt wyniósł w I kwartale 2010 r. wskaźnik obrazujący optymizm konsumentów na świecie – wynika z raportu firmy badawczej Nielsen. W ciągu pół roku zwiększył się o sześć punktów. Zaufanie konsumentów było na najwyższym poziomie od III kwartału 2007 r.

Nastroje poszły w górę w 41 z 55 krajów. Najmocniej, o 14 pkt, na Tajwanie, o 11 pkt w Singapurze, a o 10 pkt w Izraelu. Zaufanie wzrosło, jednak obawy nie zniknęły. 58 proc. konsumentów na świecie uważa, że ich kraj znajduje się w recesji. Rok temu twierdziło tak 77 proc. Do największego spadku indeksu zaufania konsumentów doszło w Grecji: z 72 do 57 pkt.

W Polsce, gdzie jeszcze w ciągu ubiegłego roku optymizm był powyżej średniej światowej, w I kwartale 2010 r. wskaźnik wyniósł 85 pkt i był na poziomie sprzed pół roku. – To, że indeks dla Polski nie poprawił się tak jak w części krajów, może wynikać z faktu, że wcześniej nie notował silnych spadków – uważa Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium. Monika Kurtek, starszy ekonomista Banku BPH, wyjaśnia, że poziom nastrojów konsumenckich w Polsce w porównaniu z np. średnią unijną jest powiązany z rozwojem gospodarczym: – Nadal jesteśmy krajem rozwijającym się. Dorównanie do wszelkich średnich unijnych zapewne zajmie nam jeszcze trochę czasu.

[wyimek]26 procent Polaków uważa, że w ciągu roku skończy się u nas kryzys[/wyimek]

Niemal co trzeci Polak zapytany przez Nielsena uważa, że w ciągu roku nasz kraj nie wyjdzie z kryzysu. Przeciwnego zdania jest 26 proc. z nas. Większymi optymistami są mieszkańcy dziesięciu europejskich państw.

Ekonomiści zwracają uwagę, że nastroje konsumentów w Polsce uzależnione są obecnie głównie od sytuacji na rynku pracy. – Tak długo jak istnieją obawy o utratę pracy czy też spadek płac, skłonność do zakupów utrzymuje się na niskim poziomie – wyjaśnia Kurtek.

Obawy o gospodarkę przekładają się przede wszystkim na sprzedaż dóbr trwałego użytku. W kwietniu sprzedaż nowych samochodów spadła w ujęciu rocznym o ok. 12 proc., do 25,3 tys. sztuk. Od początku roku była o niemal 10 proc. gorsza niż w tym okresie 2009 r. Mniej wydajemy także na sprzęt elektroniczny. W styczniu i lutym wydatki spadły o ponad 15 proc. w większości kategorii.

– W Polsce wpływ negatywnych zjawisk na światowych rynkach konsumenci zaczęli odczuwać później niż w krajach zachodnich. Jednak sytuacja na rynku, zwłaszcza handlowym, nie jest zła i wszystko wskazuje, że będzie się dalej poprawiać – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Potwierdzają to dane GUS – w kwietniu ponad 22 proc. w ujęciu rocznym wzrosły wydatki na odzież i obuwie, zaś na żywność i napoje o ponad 8 proc. – Popyt na produkty spożywcze nie jest podatny na wahania nastrojów konsumentów – wyjaśnia Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Powodów do narzekań nie mają sieci handlowe. W I kwartale przychody Biedronki były o 36,7 proc. wyższe niż przed rokiem. – Nasza sprzedaż w pierwszym kwartale wzrosła co prawda o 23 proc., ale bez uwzględnienia nowych sklepów już o 11 proc. – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Optymizm polskich konsumentów powinien rosnąć. – Negatywne tendencje w zakresie bezrobocia zaczynają się stopniowo odwracać. Co prawda nie przekłada się to jeszcze na wzrost presji płacowej, niemniej spadek dynamiki płac również wyhamował – mówi Maliszewski.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail]

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

92 pkt wyniósł w I kwartale 2010 r. wskaźnik obrazujący optymizm konsumentów na świecie – wynika z raportu firmy badawczej Nielsen. W ciągu pół roku zwiększył się o sześć punktów. Zaufanie konsumentów było na najwyższym poziomie od III kwartału 2007 r.

Nastroje poszły w górę w 41 z 55 krajów. Najmocniej, o 14 pkt, na Tajwanie, o 11 pkt w Singapurze, a o 10 pkt w Izraelu. Zaufanie wzrosło, jednak obawy nie zniknęły. 58 proc. konsumentów na świecie uważa, że ich kraj znajduje się w recesji. Rok temu twierdziło tak 77 proc. Do największego spadku indeksu zaufania konsumentów doszło w Grecji: z 72 do 57 pkt.

Pozostało 82% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu