Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy leasingowe przygotowują ofertę dla konsumenta

Firmy leasingowe przygotowują się do konkurencji z bankami o klienta indywidualnego

Publikacja: 04.05.2011 01:14

Firmy leasingowe przygotowują ofertę dla konsumenta

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

 

Za dwa miesiące wejdzie w życie ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadzająca ułatwienia dla osób, które chciałyby skorzystać z leasingu konsumenckiego. – Dotychczas ze względu na wątpliwości prawne leasing był dostępny tylko dla firm. Od 1 lipca każdy będzie mógł wyleasingować np. samochód – mówi wicepremier Waldemar Pawlak.

W krajach Unii Europejskiej udział leasingu konsumenckiego we wszystkich umowach wynosi nawet 30 proc. Jak może być w Polsce? – Szacujemy, że w ciągu czterech lat mogłoby to być ok. 10 proc. całego rynku, co stanowiłoby wartość ok. 4 mld zł – przewiduje Radosław Jeziorski, dyrektor handlowy BRE Leasing.

Badania przeprowadzone na zlecenie Związku Polskiego Leasingu (ZPL) pokazują, że co drugi Polak chciałby skorzystać z leasingu konsumenckiego.

– Za kilka lat, zwłaszcza w segmencie ruchomości, produkt ten może liczyć nawet na kilkunastoprocentowy udział w polskim rynku i stanie się konkurencją dla innych produktów finansowych dedykowanych osobom prywatnym – uważa Andrzej Krzemiński, prezes EFL.

Reklama
Reklama

Tomasz Sęba, dyrektor sprzedaży BZ WBK Finanse & Leasing, podkreśla, że branża ma do zrobienia dużo w zakresie edukacji potencjalnych klientów. – Większego zainteresowania leasingiem konsumenckim możemy spodziewać się po minimum kilku miesiącach jego sprzedaży wspartej odpowiednią kampanią informacyjną – mówi Tomasz Sęba.

Związek Polskiego Leasingu nie planuje organizowania kampanii edukacyjnej w tym roku. – Zanim komitet wykonawczy podejmie decyzję o przeprowadzaniu kampanii, chciałby mieć możliwość zapoznania się z pierwszymi doświadczeniami firm członkowskich we wdrażaniu tego produktu, aby ewentualną kampanię ukierunkować zgodnie z oczekiwaniami wynikającymi z tych doświadczeń – mówi Krzysztof Sugajski z ZPL.

Firmy leasingowe już przygotowują produkty skierowane do konsumentów. – Mamy dużo klientów detalicznych i nie omieszkamy tej broni użyć – mówił ostatnio Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, pytany o leasing konsumencki.

Bogdan Grzybowski, dyrektor sprzedaży Toyota Leasing, mówi, że spółka ma już gotowy produkt. – Nie planujemy wprowadzania go do oferty od 1 lipca. Wynika to głównie z tego, że miesiące letnie są w branży tzw. sezonem ogórkowym. Najprawdopodobniej z ofertą ruszymy od IV kwartału tego roku, bo wtedy zwykle notujemy ożywienie sprzedaży –– dodaje. Po wakacjach wyjdzie z tym produktem też Pekao Leasing.

Mieczysław Woźniak, prezes BRE Leasing, mówi z kolei, że produkt pojawi się w ofercie w zależności od realnego zapotrzebowania klientów.

Eksperci przewidują, że na początku leasing konsumencki będzie dotyczył głównie samochodów. Tu w największym stopniu firmy będą rywalizować z bankami. Z czasem będzie można wykorzystać go do innych dóbr, jak np. motocykle czy sprzęt RTV AGD. Atutem firm leasingowych mają być uproszczone procedury, mniejsza liczba wymaganych dokumentów i formalności oraz krótki czas zawarcia umowy. A także korzystniejsze ceny, np. pojazdów.

Reklama
Reklama

Leasing konsumencki jest już od kilku lat w ofercie kilku firm leasingowych, m.in. Masterlease czy VB Leasing. Nie cieszy się jednak popularnością. Przyczyną są w głównej mierze obowiązujące w Polsce niejasne przepisy podatkowe.

Za dwa miesiące wejdzie w życie ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadzająca ułatwienia dla osób, które chciałyby skorzystać z leasingu konsumenckiego. – Dotychczas ze względu na wątpliwości prawne leasing był dostępny tylko dla firm. Od 1 lipca każdy będzie mógł wyleasingować np. samochód – mówi wicepremier Waldemar Pawlak.

W krajach Unii Europejskiej udział leasingu konsumenckiego we wszystkich umowach wynosi nawet 30 proc. Jak może być w Polsce? – Szacujemy, że w ciągu czterech lat mogłoby to być ok. 10 proc. całego rynku, co stanowiłoby wartość ok. 4 mld zł – przewiduje Radosław Jeziorski, dyrektor handlowy BRE Leasing.

Reklama
Finanse
140 mld euro dla Ukrainy. Rosyjskie pieniądze nie poleżą spokojnie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Finanse
Zbliża się decyzja o upadłości Cinkciarza. Spółka chciała mieć proces w USA
Finanse
Złoto już po 4000 dolarów za uncję
Finanse
Świat finansów musi odpowiedzieć na globalne wyzwania
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama