Firmy leasingowe przygotowują ofertę dla konsumenta

Firmy leasingowe przygotowują się do konkurencji z bankami o klienta indywidualnego

Publikacja: 04.05.2011 01:14

Firmy leasingowe przygotowują ofertę dla konsumenta

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

 

Za dwa miesiące wejdzie w życie ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadzająca ułatwienia dla osób, które chciałyby skorzystać z leasingu konsumenckiego. – Dotychczas ze względu na wątpliwości prawne leasing był dostępny tylko dla firm. Od 1 lipca każdy będzie mógł wyleasingować np. samochód – mówi wicepremier Waldemar Pawlak.

W krajach Unii Europejskiej udział leasingu konsumenckiego we wszystkich umowach wynosi nawet 30 proc. Jak może być w Polsce? – Szacujemy, że w ciągu czterech lat mogłoby to być ok. 10 proc. całego rynku, co stanowiłoby wartość ok. 4 mld zł – przewiduje Radosław Jeziorski, dyrektor handlowy BRE Leasing.

Badania przeprowadzone na zlecenie Związku Polskiego Leasingu (ZPL) pokazują, że co drugi Polak chciałby skorzystać z leasingu konsumenckiego.

– Za kilka lat, zwłaszcza w segmencie ruchomości, produkt ten może liczyć nawet na kilkunastoprocentowy udział w polskim rynku i stanie się konkurencją dla innych produktów finansowych dedykowanych osobom prywatnym – uważa Andrzej Krzemiński, prezes EFL.

Tomasz Sęba, dyrektor sprzedaży BZ WBK Finanse & Leasing, podkreśla, że branża ma do zrobienia dużo w zakresie edukacji potencjalnych klientów. – Większego zainteresowania leasingiem konsumenckim możemy spodziewać się po minimum kilku miesiącach jego sprzedaży wspartej odpowiednią kampanią informacyjną – mówi Tomasz Sęba.

Związek Polskiego Leasingu nie planuje organizowania kampanii edukacyjnej w tym roku. – Zanim komitet wykonawczy podejmie decyzję o przeprowadzaniu kampanii, chciałby mieć możliwość zapoznania się z pierwszymi doświadczeniami firm członkowskich we wdrażaniu tego produktu, aby ewentualną kampanię ukierunkować zgodnie z oczekiwaniami wynikającymi z tych doświadczeń – mówi Krzysztof Sugajski z ZPL.

Firmy leasingowe już przygotowują produkty skierowane do konsumentów. – Mamy dużo klientów detalicznych i nie omieszkamy tej broni użyć – mówił ostatnio Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, pytany o leasing konsumencki.

Bogdan Grzybowski, dyrektor sprzedaży Toyota Leasing, mówi, że spółka ma już gotowy produkt. – Nie planujemy wprowadzania go do oferty od 1 lipca. Wynika to głównie z tego, że miesiące letnie są w branży tzw. sezonem ogórkowym. Najprawdopodobniej z ofertą ruszymy od IV kwartału tego roku, bo wtedy zwykle notujemy ożywienie sprzedaży –– dodaje. Po wakacjach wyjdzie z tym produktem też Pekao Leasing.

Mieczysław Woźniak, prezes BRE Leasing, mówi z kolei, że produkt pojawi się w ofercie w zależności od realnego zapotrzebowania klientów.

Eksperci przewidują, że na początku leasing konsumencki będzie dotyczył głównie samochodów. Tu w największym stopniu firmy będą rywalizować z bankami. Z czasem będzie można wykorzystać go do innych dóbr, jak np. motocykle czy sprzęt RTV AGD. Atutem firm leasingowych mają być uproszczone procedury, mniejsza liczba wymaganych dokumentów i formalności oraz krótki czas zawarcia umowy. A także korzystniejsze ceny, np. pojazdów.

Leasing konsumencki jest już od kilku lat w ofercie kilku firm leasingowych, m.in. Masterlease czy VB Leasing. Nie cieszy się jednak popularnością. Przyczyną są w głównej mierze obowiązujące w Polsce niejasne przepisy podatkowe.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje