O 35 firm zwiększyła się w 2010 r. liczba zarejestrowanych operatorów pocztowych w porównaniu z rokiem wcześniejszym. W sumie było ich 244, ale nie wszyscy prowadzili działalność. W 2010 r. działało 152 operatorów wobec 125 rok wcześniej – wynika z najnowszego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej o stanie rynku usług pocztowych w Polsce.
Głównym graczem pozostaje Poczta Polska i tak będzie do całkowitego otwarcia rynku pocztowego w styczniu 2013 r. Najważniejszą pozycję w ofercie Poczty stanowią usługi powszechne, czyli takie, do których świadczenia firma jest zobowiązana, np. do doręczania listów do 2 kg, paczek do 10 kg, czy realizowaniu przekazów pieniężnych. W ub.r. usługi powszechne stanowiły aż 1,7 mld z 2,1 mld usług zrealizowanych przez narodowego operatora. Odpowiadały za 4,3 mld zł z 4,9 mld zł jego łącznych przychodów.
Operatorzy niepubliczni skupiają się na innych segmentach rynku. W 2010 r. zrealizowali 3,5 mld usług pocztowych, a ich przychody z tego tytułu wyniosły 1,3 mld zł.
Firmy prywatne najwięcej zarabiają na doręczaniu paczek – w obrocie krajowym generują one ponad 60 proc. przychodów prywatnych poczt, a w obrocie zagranicznym – ponad 75 proc. – Coraz więcej podmiotów nie wykazuje jednak w swoich sprawozdaniach z działalności pocztowej usług w obszarze paczek, uznając, że są to usługi świadczone w oparciu o przepisy prawa przewozowego, a nie pocztowego – zauważa Karol Krzywicki, dyrektor departamentu rynku usług rynku pocztowego UKE, i podkreśla, że z tego powodu dane odnośnie do tego segmentu nie są pełne. Według ostrożnych szacunków UKE już w 2008 r. liczba paczek, które "uciekły" z rynku pocztowego, bo zostały zakwalifikowane jako przesyłki przewozowe, wyniosła ok. 40 mln szt. W kolejnych latach ta liczba zdecydowanie rosła, choćby ze względu na rosnący rynek e-commerce, czyli paczek z towarami kupionymi w Internecie.
Choć w wolumenie rynku paczek pocztowych udział Poczty Polskiej jest większy niż operatorów niepublicznych (ok. 53 proc. w stosunku do ok. 47 proc.), to pod względem struktury przychodów udział prywatnych operatorów sięga 54,9 proc. Poczta zdecydowanie dominuje natomiast w segmencie listów i przesyłek reklamowych – jej udziały wynoszą odpowiednio 91,1 proc. i 92,2 proc. wolumenu i 91,5 proc. (z 3,9 mld zł) oraz 89,3 proc. (z 0,2 mld zł) przychodów z takich przesyłek.