Tak wynika z badania, jakie wśród ponad 600 małych i średnich firm przeprowadziły PKPP Lewiatan i Katedra Socjologii Ekonomicznej SGH. Badano przedsiębiorstwa zatrudniające od dziesięciu do 249 pracowników.

42 proc. przełożonych nie przyznaje się do niewiedzy przed pracownikami

Dla co trzeciej małej i średniej firmy utrzymanie się na rynku jest celem strategicznym na najbliższe dwa lata. Ostatnie dane makroekonomiczne sygnalizują, że wzrost gospodarczy może przyhamować już w tym roku.

– Rysuje się scenariusz trudnej ścieżki rozwoju – uważa Małgorzata Starczewska- Krzysztoszek, główna ekonomistka Lewiatana. – Dlatego tak ważny  jest sposób zarządzania, organizacja oraz umiejętność dostosowania do zmieniającego się rynku. Bo na to firmy mają wpływ, a na kłopoty Grecji czy UE już nie – dodaje.

Z badania Lewiatana i SGH wynika, że wciąż spora część właścicieli oraz kadry zarządzającej ma autokratyczny sposób zarządzania. Co prawda wiedzą, iż podstawową wartością firmy są pracownicy i ich umiejętności, ale wciąż zbyt małe znaczenie przywiązują do dobrych relacji z nimi. „Najlepiej wiedzą" szefowie firm budowlanych i przemysłowych. Prawie 40 proc. firm nie dąży do poprawy przepływu informacji i doskonalenia pracy zespołowej. – Dodatkowo tylko co trzecia wprowadza innowacje i usprawnienia – dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek. – A to nie tylko zła cecha przedsiębiorstw, ale i niedobry sygnał dla gospodarki, bo w przemyśle pojawia się najwięcej innowacji.