Hortex liczy na 800 mln zł przychodów

W roku obrotowym 2012/ 2013 wicelider rynku soków liczy na poprawę przychodów w Polsce i Rosji. Mają wzrosnąć do ok. 800 mln zł.

Publikacja: 15.11.2012 03:56

Polacy wydają miliardy na soki i napoje

Polacy wydają miliardy na soki i napoje

Foto: Rzeczpospolita

?Ubiegły rok finansowy, który zakończył się 31 maja 2012 roku nie był szczególnie udany dla Horteksu, lidera polskiego rynku mrożonek i wicelidera branży sokowej. Przychody całej grupy zmalały o 5 proc., do niemal 740 mln zł.

- Negatywny wpływ na wyniki miały m.in. spadek sprzedaży soków w Polsce i ostra walka o ten rynek, mniejsze obroty eksportowe, w tym w kluczowej dla nas Rosji, oraz brak możliwości przełożenia wzrostu kosztów na ceny produktów – podsumowuje szef Horteksu. Najgorsze mamy już jednak za sobą i możemy ponownie skupić się na zwiększaniu sprzedaży i udziałów rynkowych – dodaje.

Do Horteksu należy dziś około 13 proc. polskiego rynku soków, nektarów i napojów w ujęciu wartościowym. Po wyłączeniu dyskontów, które specjalizują się w oferowaniu przede wszystkim marek własnych, udziały firmy są o 7 pkt. proc. wyższe.

Tomasz Kurpisz zakłada, że firma skorzysta na ożywieniu popytu na soki, nektary i napoje w Polsce. – Poprzednie dwa lata upłynęły pod znakiem spadku sprzedaży, ale rynek zaczyna rosnąć – mówi szef Horteksu.

Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że od października 2011 roku do września 2012 roku wartość sprzedaży soków, nektarów i napojów zwiększyła się o 9 proc., a tylko w ostatnich sześciu miesiącach poszła w górę o ok. 13 proc.

Firma liczy także na dalszy rozwój polskiego rynku mrożonek. Na nim jednak, ze względu na udziały przekraczające 50 proc. (bez sklepów dyskontowych), możliwości zwiększania udziałów ma bardziej ograniczone niż w branży sokowej.

Wzrost sprzedaży ma Horteksowi zapewnić w tym roku m.in. trwająca od lata współpraca z siecią Biedronka. Umowa dotyczy nie tylko produktów pod marką własną, ale także tych sygnowanych logo Horteksu.

Motorem napędzającym tegoroczną sprzedaż mrożonek Horteksu ma być także eksport. Przypada na niego niemal połowa sprzedaży grupy. Największy udział w eksporcie - sięgający ok. 80 proc. - ma Rosja. Trafiają tam mrożonki pod markami Hortex i zakupioną w 2011 r. Jest Idea.

- W tym roku  finansowym sprzedaż do Rosji powinna zwiększyć się o 15 proc. – szacuje Tomasz Kurpisz.

Hortex nie planuje na razie budowy zakładu produkcyjnego w Rosji. Głównym powodem jest słabo rozwinięta produkcja warzyw w tym kraju.

– Bierzemy pod uwagę stworzenie w Rosji centrum dystrybucyjnego. Nie jest to jednak plan na najbliższe miesiące – zaznacza prezes Horteksu

Walne zgromadzenie akcjonariuszy zgodziło się na podział Horteksu na trzy spółki. Nowa struktura obowiązuje od 31 października tego roku. Za produkcję soków, nektarów i napojów odpowiada Hortex Holding, a za mrożonki Ortika Polska. Jej spółkami zależnymi są Polski Ogród (wcześniej spółka zależna Hortex Holding) oraz Ortika Frozen Foods w Rosji. Z kolei Hortex Marketing Services jest właścicielem marki Hortex. Odpowiada także za marketing grupy.

Właścicielem trzech spółek jest Ashton Moss Holding, firma należąca do funduszu Argan Capital. Każda z nich ma własny zarząd i oddzielnie raportuje wyniki finansowe.

- Wprowadzane zmiany mają ułatwić działalność operacyjną, zapewnić większą skuteczność działań, lepsze dostosowanie do potrzeb rynku i specyfiki każdego z biznesów. W przyszłości podział  ten może też stworzyć dogodną platformę do ewentualnego wyjścia inwestora – wyjaśnia Tomasz Kurpisz.

Zapewnia, że nie stanie się to jednak w najbliższych miesiącach. – Żadne rozmowy o sprzedaży którejkolwiek ze spółek nie są prowadzone – mówi szef Hortex Holding.

Jego zdaniem, najkorzystniejszą opcją z punktu widzenia rozwoju marki, byłaby sprzedaż Grupy w całości.

?Ubiegły rok finansowy, który zakończył się 31 maja 2012 roku nie był szczególnie udany dla Horteksu, lidera polskiego rynku mrożonek i wicelidera branży sokowej. Przychody całej grupy zmalały o 5 proc., do niemal 740 mln zł.

- Negatywny wpływ na wyniki miały m.in. spadek sprzedaży soków w Polsce i ostra walka o ten rynek, mniejsze obroty eksportowe, w tym w kluczowej dla nas Rosji, oraz brak możliwości przełożenia wzrostu kosztów na ceny produktów – podsumowuje szef Horteksu. Najgorsze mamy już jednak za sobą i możemy ponownie skupić się na zwiększaniu sprzedaży i udziałów rynkowych – dodaje.

Pozostało 82% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu