Przyspieszenie w rozwijaniu współpracy gospodarczej z Chinami zapowiada Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ). W przyszłym tygodniu w Warszawie odbędą się dwa duże spotkania chińskich przedsiębiorców i polityków z przedstawicielami polskiego biznesu. W pierwszej połowie czerwca do Chin wyjeżdża misja gospodarcza polskich eksporterów.
Oni do nas, my do nich
Na 12 maja PAIIZ zaplanowała spotkania z 12 chińskimi firmami, które przyjeżdżają do Polski w delegacji zorganizowanej przez chińskie Ministerstwo Handlu. Będą to przedsiębiorcy z sektora maszynowego, wydobywczego oraz energetyki, w tym koncerny China Petroleum Technology, Sinohydro oraz State Grid Corporation. Dzień później odbędzie się forum organizowane z okazji wizyty w Polsce delegacji z prowincji Zhejiang. To jedna z najlepiej rozwiniętych gospodarczo prowincji w Chinach: w ubiegłym roku jej wzrost gospodarczy przekroczył 8 proc. PAIIZ zaplanowała indywidualne spotkania biznesowe polskich przedsiębiorców z firmami chińskimi reprezentującymi sektor spożywczy, maszynowy i elektroniczny.
Czerwcowe targi w chińskim Ningbo mają przyciągnąć 20 polskich firm, głównie z sektora spożywczego. Pojawią się na nich m.in. Mlekovita, PKM Duda, a także firmy produkujące mrożone soki, miody pitne, wina i słodycze. Do Chin wybierają się przedsiębiorcy z branży biżuteryjnej oraz kosmetycznej.
Więcej, ale za mało
W pierwszym kwartale polski eksport do Chin gwałtownie się zwiększył. Jego wartość sięgnęła 835 mln dolarów, co oznacza wzrost w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku o 55 proc. Nie jest to jednak wiele w porównaniu z innymi krajami europejskimi. Pod względem wielkości eksportu do Chin Polska zajmuje dopiero 12. miejsce wśród krajów Unii Europejskiej. Najwięcej eksportują Niemcy – w I kwartale Chińczycy zaimportowali stamtąd produkty warte 23 mld dol. Na drugim miejscu znalazł się import z Francji, na trzecim – z Wielkiej Brytanii.
Gwałtowny wzrost polskiego eksportu nie zmienia wielkości deficytu w polsko-chińskiej wymianie handlowej. W pierwszych trzech miesiącach roku polski import z Chin osiągnął wartość przeszło 3 mld dol. i wzrósł w ujęciu rocznym o ponad 8 proc. W całym ubiegłym roku import z Chin wart był 12,5 mld dol., podczas gdy polski eksport do Chin wyniósł 2,24 mld dol. i był o 12 proc. wyższy niż w roku 2012.