Reklama
Rozwiń

Rekordowy rok dla leasingu w Polsce

Łączna wartość aktywnych umów leasingowych wynosiła pod koniec czerwca 97,2 mld zł i jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych udzielanych firmom przez banki.

Aktualizacja: 28.07.2016 07:10 Publikacja: 27.07.2016 19:52

Rekordowy rok dla leasingu w Polsce

Foto: Bloomberg

W pierwszym półroczu 2016 r. firmy leasingowe sfinansowały inwestycje warte 28,1 mld zł. Rozwój leasingu, który już w ub.r. rósł jak na drożdżach, powiększając się w porównaniu z wcześniejszymi 12 miesiącami z przeszło 16-proc. dynamiką, jeszcze przyspiesza. Według danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL) okres od stycznia do czerwca okazał się lepszy od pierwszego półrocza przed rokiem o 17,7 proc. A to nie koniec: według prognoz ZPL cały 2016 r. przyniesie branży zwiększenie finansowania rok do roku o 21,5 proc.

Ocenia się, że branża leasingowa sfinansuje przeszło 43 proc. z całości tegorocznych nakładów inwestycyjnych firm. Na koniec czerwca wartość jej portfela wynosiła 97 mld zł. To niewiele mniej od wartego 107 mld zł salda kredytów inwestycyjnych, których przedsiębiorcom udzieliły banki. Leasing, będąc jednym z głównych zewnętrznych źródeł finansowania firmowych inwestycji, ma także coraz większy wpływ na PKB.

Wyprzedzamy Europę

– Przedsięwzięcia współfinansowane przez firmy leasingowe mają 3,14-proc. udział w tworzeniu polskiego PKB. To więcej niż w pozostałych krajach europejskich – twierdzi Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL.

Jak szybko rośnie znaczenie leasingu w polskiej gospodarce, pokazały już w ub.r. statystyki Leaseeurope, europejskiej federacji branży. W grudniu poinformowała ona, że polskie firmy leasingowe wypracowały w pierwszej połowie 2015 r. szósty wynik w Europie. Okazało się także, że wypracowana w tym czasie dynamika wzrostu polskiego rynku na poziomie 13,2 proc. była o 4 pkt proc. wyższa niż średnia europejska.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku największy, ponad 41-proc. udział w finansowaniu sektora leasingu miały samochody (osobowe i dostawcze do 3,5 t). Wartość umów w tym segmencie wyniosła 11,6 mld zł i wzrosła w ujęciu rocznym o prawie jedną trzecią. To dynamika większa niż w całym ub.r., kiedy leasing aut wzrósł o jedną piątą. Według Marcina Niepłowicza, dyrektora ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL, poprawa wyników to efekt korzystnej sytuacji gospodarczej, a także impulsu fiskalnego – możliwości odliczenia połowy VAT od zakupu auta i paliwa. – Przekłada się to na szybszy wzrost rejestracji nowych aut na firmy niż na klientów indywidualnych – stwierdza Niepłowicz.

Jeszcze szybciej rozwijał się leasing w segmencie ciężkiego transportu, finansującego m.in. zakupy ciężarówek, autobusów, statków, samolotów czy taboru kolejowego. Ma w porównaniu z samochodami mniejszy, niespełna 32-proc., udział w strukturze finansowania, ale wobec pierwszego półrocza 2015 r. jego wartość podskoczyła o 43 proc., do 8,9 mld zł. Tu jednym z motorów wzrostu okazało się wprowadzenie normy Euro 6, co skłoniło firmy do wymiany parku pojazdów. Kolejnym było utrzymywanie się niskich cen paliw.

Czekają na dotacje

Osłabł natomiast leasing maszyn i urządzeń. Wartość nowych umów stopniała o prawie 11 proc., do 7,1 mld zł. Jest to związane m.in. ze spadkiem popytu (zwłaszcza w segmencie maszyn rolniczych) w oczekiwaniu na uruchomienie unijnych dotacji z perspektywy 2014–2020.

Minione półrocze pokazało, że leasing odgrywa coraz większą rolę dla funkcjonowania małych i średnich firm. – To paliwo, bez którego nie byłyby w stanie się rozwijać – mówi Radosław Kuczyński, prezes EFL. Badanie „Barometr EFL" za II kwartał pokazało, ze przy wykorzystaniu leasingu swoje inwestycje finansuje już ponad połowa (51,3 proc.) sektora MŚP. W badaniu na początku ub.r. najpopularniejszym zewnętrznym wsparciem był jeszcze kredyt bankowy.

Pojazdy motorem wzrostu rynku leasingu

Według prognoz EFL dobry wynik pierwszego półrocza oraz korzystna koniunktura w gospodarce, zwłaszcza w handlu detalicznym, przyczynią się do wypracowania na koniec 2016 r. przez branżę leasingową kolejnego rekordu. Motorem rozwoju rynku pozostaną pojazdy. Można się spodziewać, że liczba rejestracji nowych samochodów osobowych przekroczy w tym roku 400 tys. Kluczowy udział w tym wyniku będą miały firmy i leasing, z którego korzystają. Według Instytutu Samar udział przedsiębiorstw w całkowitej liczbie pierwszych rejestracji przekroczył już 70 proc. W rzeczywistości może być jeszcze większy, bo statystyki CEPiK klasyfikują spółki cywilne i jednoosobową działalność gospodarczą po stronie osób fizycznych. W pierwszym półroczu mocno wzrosła także liczba finansowanych leasingiem aut dostawczych.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora