Samorządy czekają na zmiany ustawy o finansach publicznych, które mogą mieć istotne znaczenie dla sposobu ich finansowania.
Nowe zasady
– Prawdopodobnie wprowadzą bardziej restrykcyjne regulacje w zakresie zaciągania długów przez samorządy. Proponowane zmiany mogą zaostrzyć indywidualny wskaźnik zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego. Stanie się tak, jeśli wejdzie w życie nakaz uwzględniania w ich zadłużeniu środków pochodzących z takich źródeł, jak np. leasing zwrotny lub forfaiting. Z dużym prawdopodobieństwem od początku nowego roku te instrumenty będą zaliczone do indywidualnego wskaźnika zadłużenia – mówi Małgorzata Zielińska, dyrektor biura sektora publicznego w DNB Bank Polska.
Zmienić się też mogą zasady księgowania wpływów ze sprzedaży majątku i tzw. wolnych środków, co spowodowałoby zmniejszenie zdolności samorządów do zadłużania i realizacji inwestycji. – Dlatego liczymy na to, że rynek obligacji przychodowych wreszcie rozkwitnie, bo tego typu instrumenty nie są zaliczane do zadłużenia samorządów, ponieważ spłacane są z wydzielonej, konkretnej części aktywów emitenta. Zachęcamy więc samorządy do korzystania z tych obligacji – dodaje.
To instrument, w którym zabezpieczeniem obligatariuszy są przychody z danego aktywa (np. czynsz z mieszkań komunalnych). Ich emitent ogranicza swoją odpowiedzialność do przychodów i majątku przedsięwzięcia. Ta szczególna konstrukcja obligacji przychodowych odróżnia je od komunalnych (tu emitent odpowiada całym majątkiem). To stosunkowo tania forma pozyskiwania kapitału. Sama emisja nie wymaga dużych kosztów doradztwa czy due diligence, więc emitentom opłaca się emitować obligacje finansujące inwestycje już od 10 mln zł. Wartość emisji może sięgać kilkuset milionów złotych, pułap ten ogranicza wartość przychodów i majątku danego aktywa. Marża w przypadku samorządów terytorialnych jest podobna jak w kredycie czy obligacjach komunalnych.