Reklama

NBP nie chce zostać w tyle za Europą

Decyzja Europejskiego Banku Centralnego, aby zwiększyć w najbliższych miesiącach skalę zakupów obligacji skarbowych i zatrzymać ich przecenę, skłoniła Narodowy Bank Polski do podobnego posunięcia.

Aktualizacja: 12.03.2021 13:44 Publikacja: 12.03.2021 11:05

NBP nie chce zostać w tyle za Europą

Foto: Bloomberg

W czwartek Rada Prezesów EBC postanowiła, że pandemiczny program skupu aktywów (PEPP) w najbliższym kwartale będzie miał większą skalę niż w pierwszych miesiącach roku, choć jego docelowa wartość – 1850 mld euro – na razie nie została zmieniona. Ma to zahamować spadek cen (czyli wzrost rentowności) obligacji skarbowych państw strefy euro, który podwyższa koszty finansowania rządów.

Wieczorem tego samego dnia na stronie internetowej NBP ukazał się komunikat, wedle którego bank centralny „rozważa modyfikację sposobu prowadzenia strukturalnych operacji otwartego rynku, w tym poprzez zwiększenie elastyczności i częstotliwości przetargów”. Strukturalne operacje otwartego rynku (SOOR), to polski odpowiednik programu PEPP, prowadzony od marca 2020 r. Oba programy przez ekonomistów zwykle określane są mianem ilościowego łagodzenia polityki pieniężnej (QE).

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Finanse
Donald Trump rozpoczął szturm na amerykański bank centralny
Finanse
Donald Tusk powołał nowego wiceszefa KNF. Jakie ma zadania?
Finanse
Norweski fundusz odcina się od Izraela: sprzedano udziały w bankach i amerykańskiej firmie
Finanse
"MF otwarte na zmiany". Pierwsze konsultacje projektu Osobistego Konta Inwestycyjnego.
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Finanse
Andrzej Domański: OKI to priorytetowy projekt Ministerstwa Finansów
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama