Jak przyciągać kapitał z zagranicy

Losy agencji inwestycyjnej rozstrzygną się do czerwca. Nie jest wykluczone włączenie jej do resortu gospodarki lub innej instytucji – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 10.04.2008 02:26

Jak przyciągać kapitał z zagranicy

Foto: Rzeczpospolita

Zmiany w funkcjonowaniu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wydają się niezbędne. Domaga się ich nawet sama instytucja.

Najważniejszym postulatem jest wzmocnienie kompetencyjne. – Potrzebujemy oddziałów zagranicznych, najlepiej, aby podlegały one bezpośrednio agencji. Obecnie współpracujemy z wydziałami promocji handlu i inwestycji podległymi Ministerstwu Gospodarki – wyjaśnia prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski. Podkreśla też, że agencje w innych krajach dysponują środkami unijnymi przeznaczonymi na promocję inwestycji oraz pomoc inwestorom. – W latach ubiegłych, od chwili wniesienia przez nas wniosku o wsparcie pod obrady zespołu międzyresortowego do czasu akceptacji przez Radę Ministrów mijało kilka, a nawet dziewięć miesięcy. Zbyt długie procedury mogą zaś negatywnie wpływać na decyzje inwestorów – mówi Wojciechowski.

– Zwiększenie kompetencji powinno nieść ze sobą samodzielność w decydowaniu o pomocy publicznej, ale też wypracowanie przejrzystych kryteriów przyznawania wsparcia. Pod tym względem najlepszy wydaje się przykład Czech – mówi Marcin Kaszuba, były wiceprezes PAIiIZ.

Resort gospodarki, który do końca czerwca ma przygotować strategię promocji gospodarczej Polski, przyznaje, że chce zwiększenia kompetencji agencji zajmującej się obsługą inwestorów o możliwość przyznawania im wsparcia. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że pojawiają się też pomysły odebrania jej samodzielnego statusu. Rozważane jest włączenie PAIiIZ do MG jako kolejnego departamentu, a także połączenie z Polską Organizacją Turystyczną. Rolę POT miałaby przejąć wówczas Polska Agencja Rozwoju Turystyki, która mogłaby zostać dokapitalizowana środkami PAIiIZ (ok. 13 mln zł). – Włączenie PAIiIZ do MG byłoby bardzo złą decyzją. We wszystkich krajach europejskich takie instytucje funkcjonują osobno – ocenia Sebastian Mikosz, dyrektor w Deloitte.

Czym zajmuje się PAIiIZ

? zagraniczną promocją Polski jako kraju, w którym warto lokować inwestycje

? wyszukiwaniem najlepszego miejsca pod inwestycje

? obsługą potencjalnych inwestorów zagranicznych w zakresie informacji o procedurach administracyjnych i prawnych w naszym kraju

? pośredniczeniem między inwestorem a Ministerstwem Gospodarki w sprawie udzielenia wsparcia

Czym zajmuje się CzechInvest

? zagraniczną promocją lokowania inwestycji w Czechach

? obsługą potencjalnych inwestorów zarówno z zagranicy, jak i z Czech

? przyznawaniem pomocy publicznej na inwestycje według przejrzystych kryteriów

? pośredniczeniem w pozyskiwaniu funduszy strukturalnych dla małych i średnich przedsiębiorstw

Zmiany w funkcjonowaniu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wydają się niezbędne. Domaga się ich nawet sama instytucja.

Najważniejszym postulatem jest wzmocnienie kompetencyjne. – Potrzebujemy oddziałów zagranicznych, najlepiej, aby podlegały one bezpośrednio agencji. Obecnie współpracujemy z wydziałami promocji handlu i inwestycji podległymi Ministerstwu Gospodarki – wyjaśnia prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski. Podkreśla też, że agencje w innych krajach dysponują środkami unijnymi przeznaczonymi na promocję inwestycji oraz pomoc inwestorom. – W latach ubiegłych, od chwili wniesienia przez nas wniosku o wsparcie pod obrady zespołu międzyresortowego do czasu akceptacji przez Radę Ministrów mijało kilka, a nawet dziewięć miesięcy. Zbyt długie procedury mogą zaś negatywnie wpływać na decyzje inwestorów – mówi Wojciechowski.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje