Jak przyciągać kapitał z zagranicy

Losy agencji inwestycyjnej rozstrzygną się do czerwca. Nie jest wykluczone włączenie jej do resortu gospodarki lub innej instytucji – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 10.04.2008 02:26

Jak przyciągać kapitał z zagranicy

Foto: Rzeczpospolita

Zmiany w funkcjonowaniu Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wydają się niezbędne. Domaga się ich nawet sama instytucja.

Najważniejszym postulatem jest wzmocnienie kompetencyjne. – Potrzebujemy oddziałów zagranicznych, najlepiej, aby podlegały one bezpośrednio agencji. Obecnie współpracujemy z wydziałami promocji handlu i inwestycji podległymi Ministerstwu Gospodarki – wyjaśnia prezes PAIiIZ Paweł Wojciechowski. Podkreśla też, że agencje w innych krajach dysponują środkami unijnymi przeznaczonymi na promocję inwestycji oraz pomoc inwestorom. – W latach ubiegłych, od chwili wniesienia przez nas wniosku o wsparcie pod obrady zespołu międzyresortowego do czasu akceptacji przez Radę Ministrów mijało kilka, a nawet dziewięć miesięcy. Zbyt długie procedury mogą zaś negatywnie wpływać na decyzje inwestorów – mówi Wojciechowski.

– Zwiększenie kompetencji powinno nieść ze sobą samodzielność w decydowaniu o pomocy publicznej, ale też wypracowanie przejrzystych kryteriów przyznawania wsparcia. Pod tym względem najlepszy wydaje się przykład Czech – mówi Marcin Kaszuba, były wiceprezes PAIiIZ.

Resort gospodarki, który do końca czerwca ma przygotować strategię promocji gospodarczej Polski, przyznaje, że chce zwiększenia kompetencji agencji zajmującej się obsługą inwestorów o możliwość przyznawania im wsparcia. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że pojawiają się też pomysły odebrania jej samodzielnego statusu. Rozważane jest włączenie PAIiIZ do MG jako kolejnego departamentu, a także połączenie z Polską Organizacją Turystyczną. Rolę POT miałaby przejąć wówczas Polska Agencja Rozwoju Turystyki, która mogłaby zostać dokapitalizowana środkami PAIiIZ (ok. 13 mln zł). – Włączenie PAIiIZ do MG byłoby bardzo złą decyzją. We wszystkich krajach europejskich takie instytucje funkcjonują osobno – ocenia Sebastian Mikosz, dyrektor w Deloitte.

Czym zajmuje się PAIiIZ

? zagraniczną promocją Polski jako kraju, w którym warto lokować inwestycje

? wyszukiwaniem najlepszego miejsca pod inwestycje

? obsługą potencjalnych inwestorów zagranicznych w zakresie informacji o procedurach administracyjnych i prawnych w naszym kraju

? pośredniczeniem między inwestorem a Ministerstwem Gospodarki w sprawie udzielenia wsparcia

Czym zajmuje się CzechInvest

? zagraniczną promocją lokowania inwestycji w Czechach

? obsługą potencjalnych inwestorów zarówno z zagranicy, jak i z Czech

? przyznawaniem pomocy publicznej na inwestycje według przejrzystych kryteriów

? pośredniczeniem w pozyskiwaniu funduszy strukturalnych dla małych i średnich przedsiębiorstw

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli