Szykują się wielkie inwestycje kolejowe w Rosji. Gotowa jest koncepcja rozwoju rosyjskich połączeń kolejowych do 2018 r., czyli roku w którym w Rosji mają się odbyć mistrzostwa świata w piłce nożnej.
Magistrale szybkiego ruchu pozwolą jechać ze stolicy do St. Petersburga z szybkością do 400 km/h, do Kazania i Nowogrodu - do 250 km/h; do Jekaterynburga - 140 km/h.
Projekt inwestycji obejmuje budowę szybkich tras - w sumie 2500 km (koszt 1 km to 21 mln euro). Do tego dochodzą remonty dworców i ich unowocześnienie, a także zakup szybkich pociągów. Obecnie Rosja ma składy Sapsan Siemensa (do 250 km/h), Allegro (do 250 km/h na trasie do Helsinek) i podpisała umowę na dostawę składów hiszpańskich Talgo. Rozważa też zakupy pociągów wielkich prędkości Alstom AGV, Siemens Velaro i Bombardier Zefiro.
Połowę z zaplanowanych na ok. 120 mld dol. wydatków ma sfinansować budżet państwa. Resztę - prywatni inwestorzy, dla których przewidziano liczne ulgi podatkowe.