Najnowszy raport podsumowujący sytuację w branży, stworzony, jak co roku, przez firmę doradczą KPMG i Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga, wypada optymistycznie. Rynek, który w ubiegłym roku był w Polsce wart 11,2 mld zł, za trzy lata, według prognoz KPMG, ma wzrosnąć o jedną czwartą i dobić do 14,1 mld zł.

– Rok 2011 był bardzo dobry dla polskiego sektora poligraficznego. Większość przedsiębiorstw zwiększyła swoje przychody, sektor wygenerował nowe miejsca pracy, a na rynku pojawili się kolejni gracze – podają autorzy raportu i dodają, że w najbliższych dwóch, trzech latach branżę czeka systematyczny wzrost i stabilny rozwój. Polski sektor poligraficzny to 9 tys. firm, w których pracuje 45 tys. osób.

Zwyżki to w dużej mierze zasługa rosnącego eksportu. W 2011 r. polskie przedsiębiorstwa poligraficzne wyeksportowały towary o wartości 2,35 mld zł, o 11,6 proc. więcej niż w 2010 r. – W 2011 roku przychody z eksportu firm poligraficznych sprzedających swoje wytwory na rynkach zagranicznych stanowiły średnio 42 proc. ich całkowitych rocznych przychodów – komentuje Jacek Bajger, partner w KPMG.

Najczęściej eksport odbywa się do Niemiec (to największy rynek poligraficzny wśród państw UE – w 2010 roku był wart ponad 20,5 mld euro).