Międzynarodowe marki hotelarskie coraz bardziej opanowują polski rynek. W ubiegłym roku należała do nich zdecydowana większość nowo otwieranych hoteli. Polskie sieci co prawda powiększyły łączną liczbę pokoi o przeszło pół tysiąca, ale stało się tak w wyniku rozbudowy istniejących hoteli.
Według branżowego serwisu e-hotelarstwo.com jedyna polska sieć, która w 2012 r. się powiększyła, to Hotele DeSilva, które wzięły w dzierżawę dwa obiekty ze 124 pokojami od Polskiego Holdingu Nieruchomości.
Brakuje kapitału
Jedną z przyczyn stagnacji jest brak kapitału na inwestowanie we własne hotele. Kolejną – brak na tyle sprawdzonego i popartego dobrymi wynikami sieciowego know-how, który mógłby przełamać nieufność polskich właścicieli hoteli niezależnych.
– Stagnacja krajowych sieci hotelowych jest pochodną etapu rozwoju polskiego rynku – uważa Andrzej Szafrański, analityk branży hotelarskiej. Przykładowo na świecie sieć Best Western – podobnie jak markowe porozumienia hoteli niezależnych – traci hotele. W ciągu ostatnich pięciu lat liczba hoteli należących do Best Western International zmniejszyła się o blisko 2 proc., bo zdaniem części hotelarzy taka forma współdziałania nie zapewnia odpowiednio wysokiej efektywności.
Tymczasem w Polsce Best Western dynamicznie rośnie. – To pokazuje, że nasz rynek jest na jeszcze wcześniejszym etapie rozwoju – twierdzi Szafrański. Według serwisu e-hotelarstwo.com najwięcej nowych pokoi włączył w ubiegłym roku do swej sieci Accor, do którego należy Orbis. Przybyło mu w sumie sześć hoteli, w tym cztery nowe – łącznie 775 pokoi. Na drugim miejscu znalazł się Best Western – siedem hoteli z 414 pokojami, na trzecim Louvre Hotels Group – trzy hotele i 398 pokoi. Kolejne sieci to InterContinental Hotels Group – trzy hotele, 381 pokoi, oraz Hilton Worldwide – dwa hotele, 205 pokoi. W tym samym czasie takie brandy jak Qubus Hotels, Focus, Comfort Express czy największa polska marka Gromada nie otworzyły ani jednego hotelu. Ta ostatnia przechodzi właśnie restrukturyzację i pozbywa się nierentownych obiektów: w końcu grudnia podpisała umowę o sprzedaży obiektów w Ostrowcu Świętokrzyskim i Przemyślu.