Oznacza to nieznaczny, bo wynoszących 0,1 proc. wzrost udzielonego finansowania przez firmy leasingowe. Dla porównania w dwóch ostatnich kwartałach ubiegłego roku branża zanotowała spadek wartości udzielanego przedsiębiorcom finansowania.
Z danych ZPL wynika, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku branża sfinansowała zakupu pojazdów o wartości wyższej o 3 proc. w porównaniu z I kwartałem 2012 r. Wyniosło 4,1 mld zł. Wzrost finansowania był widoczny przede wszystkim w autach osobowych. Ponad 4-proc. spadek (do 2,3 mld zł) firmy leasingowe odnotowały z kolei w finansowaniu maszyn i urządzeń. Przyczynia się do tego głównie spadek w finansowaniu sprzętu budowlanego oraz maszyn do produkcji tworzyw sztucznych i maszyn do obróbki metalu. Pozostałe segmenty ruchomości były na minusie. Firmy leasingowe sfinansowały więcej nieruchomości – o 46 proc. więcej, na kwotę 299,4 mln zł.
- W pierwszym kwartale 2013 roku popyt na rynku leasingu ruchomości utrzymał się na podobnym poziomie do tego z pierwszego kwartału ubiegłego roku. Spadek odnotował leasing maszyn i urządzeń, przy jednoczesnym kilkuprocentowym wzroście segmentu finansowania pojazdów, spowodowanym głównie licznymi wyprzedażami u dealerów – ocenia Tomasz Sudaj, dyrektor ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.
Wyniki poszczególnych firm leasingowych mocno się różnią. Jedne maja duże spadki, inne duże wzrosty.
Na dwóch pierwszych pozycjach nie nastąpiły zmiany. Pierwszy jest EFL, a za nim Raiffeisen Leasing. Ostro depcze im po pietach jednak PKO Leasing, który w ubiegłym roku szybko awansował, a w tym roku jest już trzeci. Wyprzedził BRE Leasing.