Więcej uprawnień dla trójki nadzorców

Trzy nowe unijne organy nadzoru finansowego powinny mieć większe uprawnienia wobec banków, firm ubezpieczeniowych i rynków, aby zapewnić, by krajowe urzędy nadzoru stosowały się do unijnych przepisów — oświadczyła Komisja Europejska w ocenie ich działalności

Publikacja: 11.08.2014 11:18

Komisja opiniowała europejskie organy nadzoru finansowego utworzone w 2011 r. dla usprawnienia nadzoru nad 28 krajami Unii i bankami po kryzysie finansowym z 2007-9, który ujawnił różne słabości. Stwierdziła, że Europejski Urząd Bankowy EBA z Londynu, Europejski Urząd Nadzoru Papierów Wartościowych i Rynków ESMA z Paryża i Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych EIOPA z Frankfurtu dobrze działały w pierwszych 3 latach, ale potrzebują więcej uprawnień dla swej skuteczności.

„Należy nadać im większego znaczenia w kwestiach związanych z ochroną konsumentów i inwestorów oraz zwiększyć nacisk na konwergencję w nadzorze" — uważa Bruksela. Ochronę konsumentów zostawiono tradycyjnie krajowym organom, ale to się zmienia, bo ESMA otrzymała uprawnienia zakazywania bezpośrednio wprowadzania szkodliwych produktów.

Raport zaleca działania w średnim terminie, które wymagałyby zmian w prawie. Zakres władzy i rolę przewodniczących tych urzędów można zwiększyć przez „podejmowanie szybkich decyzji będących w interesie calej Unii", co oznaczałoby utrudnienie krajowemu organowi nadzoru ochrony jednego z banków czy firm ubezpieczeniowych przed stosowaniem unijnego przepisu. Urzędy mogłyby też mieć bezpośredni dostęp do danych, co nie uzależniałoby ich od krajowych organów nadzoru, gdyby chciały dokładniej zbadać dany bank czy rynek (giełdę). Ich zakres działania można by rozszerzyć o wprowadzanie przepisów księgowania, sprawdzanie jak banki obliczają swój kapitał ochronny i o bezpośredni nadzór nad firmami clearingowymi. Wszystkie te uprawnienia zmniejszyłyby zakres władzy krajowych urzędów.

Obecnie unijne urzędy nadzoru są w 60 procentach finansowane przez rządy krajów Unii, resztę pokrywa unijny budżet. Raport uznał, że oba te źródła nalegałoby znieść i trzeba by zastanowić się nad wprowadzaniem opłat od banków, ubezpieczycieli i giełd. Wszelkie takie opłaty powinny być proporcjonalne, dostosowane do wielkości danej firmy.

Komisja chce także zwiększenia wiążących uprawnień mediacyjnych tych organów, aby mogły skłaniać krajowe urzędy do dostosowania się do unijnych reguł. Dotąd nikt nie chciał podjąć takiego kroku ze względu na delikatny charakter polityczny. Raport sugeruje ponadto bardziej radykalne zmiany strukturalne, np. zlokalizowanie wszystkich tych instytucji w jednym miejscu.

Kraje Unii i Parlament Europejski będą musiały zadecydować, jak realizować te wszystkie zalecenia. Nowy szef KE, Jean-Claude Juncker już stwierdził, że unia rynków kapitałowych jest dla niego jednym z głównych tematów, co może zwiększyć niepokój w Londynie, że Bruksela będzie dążyć do zdobycia więcej władzy jego kosztem.

W 2011 r. utworzono także Europejską Radę ds. Ryzyka Systemowego ESRB z siedzibą w EBC we Frankfurcie. Jego działalność można porównać do śmigłowca krążącego nad systemem finansowym dla wykrywania większych zagrożeń w rodzaju baniek spekulacyjnych, destabilizujących rynek.

Jacques de Larosiere, b. szef MFW i kluczowy architekt unijnych organów nadzoru stwierdził w ubiegłym roku, że trudno rozkręcić ESRB i wprowadzić go do działania. — Europa potrzebuje marynarza na szczycie masztu, który wypatrywałby ewentualnych zagrożeń systemowych — stwierdził.

Komisja uznała teraz, że ESRB przeprowadził istotną analizę różnego rodzaju ryzyka, ale wymaga uporządkowania i aktywniejszej strategii w komunikowaniu. Będą prowadzone dalsze prace majce zwiększyć jego autonomię i dostrzeganą obecność. Obecnie kieruje nim prezes EBC, Mario Draghi, w raporcie uznano, że nowy dyrektor mógłby zwiększyć tożsamość tego organu reuters, p. r.

Komisja opiniowała europejskie organy nadzoru finansowego utworzone w 2011 r. dla usprawnienia nadzoru nad 28 krajami Unii i bankami po kryzysie finansowym z 2007-9, który ujawnił różne słabości. Stwierdziła, że Europejski Urząd Bankowy EBA z Londynu, Europejski Urząd Nadzoru Papierów Wartościowych i Rynków ESMA z Paryża i Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych EIOPA z Frankfurtu dobrze działały w pierwszych 3 latach, ale potrzebują więcej uprawnień dla swej skuteczności.

Pozostało 86% artykułu
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu