Federacja Leaseurope, która reprezentuje europejski sektor leasingowy, podała, że w 2018 r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie sięgnęła 386,4 mld euro. Europejski rynek leasingu w 2018 r. zanotował przy tym 7,7-proc. wzrost w porównaniu z wcześniejszym rokiem.
Dodatnie wyniki odnotowano we wszystkich kategoriach finansowanych przy udziale europejskich leasingodawców. Wartość nowych kontraktów dotyczących leasingu pojazdów osobowych, które mają 53,1-proc. udział w ruchomościach, wzrosła o 7,2 proc. w porównaniu z 2017 r. Dynamika drugiego najważniejszego segmentu europejskiego rynku, czyli samochodów dostawczych, była wyższa o 7,9 proc. niż rok wcześniej, a maszyny i urządzenia przemysłowe zanotowały 9,8 proc. wzrostu. Leasing komputerów i maszyn biurowych urósł o 8,4 proc., wartość umów leasingowych dotyczących takich aktywów jak statki, samoloty czy tabor kolejowy była wyższa o 14,5 proc., zaś finansowanie nieruchomości było o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Rekordowe wyniki
Dobrze na tym tle wypadła polska branża leasingowa. W 2018 r. sfinansowała inwestycje firm warte rekordowe 82,6 mld zł, po wzroście o rekordowe 21,6 proc. w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Takie wyniki pozwoliły jej awansować z siódmej na piątą pozycję w europejskim rankingu. Udziały polskiej branży w europejskim rynku wzrosły przy tym z 4,15 proc. do 5 proc.
– Polska jest obecnie piątym największym rynkiem leasingu w Europie. Przed nami są: Wielka Brytania, Niemcy, Francja oraz Włochy. Przez ostatni rok polska branża leasingowa prześcignęła rynki rosyjski oraz szwedzki – skomentował Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu, członek Rady Dyrektorów Leaseurope. – Nas najbardziej cieszy jednak rosnąca rola leasingu w finansowaniu krajowych inwestycji. Polska z wysokim, bo 27-proc. udziałem plasuje się na czwartym miejscu w Europie, czyli o lokatę wyżej niż w 2017 r. Ten wzrost wyraźnie pokazuje, że leasing na stałe wpisał się w krajobraz krajowych inwestycji, a jego znaczenie może wzrastać w kolejnych latach za sprawą zaufania, jakim obdarzają go polscy przedsiębiorcy – dodał.