Zniknięcie ****

Ten norweski film jest jednym z najciekawszych obrazów, jakie zagościły na naszych ekranach w tym roku. Głęboko przejmujący, bez krzty taniego sentymentalizmu i kaznodziejstwa, opowiada o konsekwencji złych wyborów i karze, którą przychodzi nam za nie ponieść prędzej czy później.

Publikacja: 03.09.2009 10:58

Zniknięcie ****

Foto: VIVARTO

Film ma wydźwięk duchowy, nieledwie religijny – jedną z bohaterek jest młoda pani pastor (i samotna matka), a główną postacią były morderca. Jan Thomas trafia po wyjściu z więzienia właśnie do kościoła. Jest utalentowanym organistą i tam znajduje pracę (radzę się wsłuchać w jego znakomitą grę).

Już w poprzednim filmie – znanym u nas „Hawaje, Oslo” – Poppe pokazał, że interesuje go duchowy wymiar codzienności, która tylko pozornie toczy się chaotycznie. Nad życiem Jana Thomasa czuwa jakaś wyższa sprawiedliwość, która każe mu po ośmiu latach odsiedzianego wyroku za zamordowanie sześciolatka zadośćuczynić także jego matce.

Nauczycielka Agnes przychodzi do kościoła z klasą i rozpoznaje mężczyznę. Odtąd jej życie staje się koszmarem. Zaczyna zaniedbywać rodzinę – kochającego męża i dwie adoptowane córeczki – i śledzi Jana w zapamiętaniu bliskim obsesji. W końcu musi dojść do konfrontacji.

Niezwykły jest podczas oglądania „Zniknięcia” moment, w którym się orientujemy, że już nie Jan jest tu najważniejszym bohaterem próbującym normalnie żyć, ale Agnes, matka usiłująca zrozumieć, co się naprawdę wydarzyło przed laty.

Zagrała ją znakomicie i prawdziwie w każdym geście Dunka Trine Dyrholm („Telenowela”), o której kreacji Alec Baldwin powiedział, że nigdy nie widział w kinie lepszej. Ale dobrze grają tu wszyscy.

A film pozostaje z widzem na długo, zmuszając do zastanowienia się nad tym, co spotkało i nieodwołalnie połączyło ze sobą bohaterów.

[i]Norwegia, Szwecja, Niemcy 2008, reż. Erik Poppe, wyk. Pal Sverre Valheim Hagen, Trine Dyrholm, Ellen Dorrit Petersen, Fredrik Grondahl [/i]

Film ma wydźwięk duchowy, nieledwie religijny – jedną z bohaterek jest młoda pani pastor (i samotna matka), a główną postacią były morderca. Jan Thomas trafia po wyjściu z więzienia właśnie do kościoła. Jest utalentowanym organistą i tam znajduje pracę (radzę się wsłuchać w jego znakomitą grę).

Już w poprzednim filmie – znanym u nas „Hawaje, Oslo” – Poppe pokazał, że interesuje go duchowy wymiar codzienności, która tylko pozornie toczy się chaotycznie. Nad życiem Jana Thomasa czuwa jakaś wyższa sprawiedliwość, która każe mu po ośmiu latach odsiedzianego wyroku za zamordowanie sześciolatka zadośćuczynić także jego matce.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów