Hollywoodzkie kino często pokazuje pokrzepiające historie o ludziach podnoszących się z upadku. Odrodzenie człowieka następuje w nich łatwo, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
W "Soliście" cud nie następuje. Chory psychicznie bezdomny, któremu pomaga doświadczony dziennikarz, nie odzyskuje wewnętrznego spokoju. Pozostaje zamknięty we własnym świecie. Spotkanie będzie trudną próbą charakterów dla obu mężczyzn.
Steve Lopez (Robert Downey Jr.), felietonista "Los Angeles Times", spotyka Nathaniela Ayersa (Jamie Foxx), który gra Beethovena na zniszczonych skrzypcach. Pstrokato ubrany, czarnoskóry grajek fascynuje Lopeza. Zwłaszcza gdy ten odkrywa, że ma do czynienia z byłym uczniem prestiżowej Juilliard School of Music, który cierpi na schizofrenię. Choroba sprawiła, że znalazł się na ulicy.
"Solista" przedstawia historię, która wydarzyła się naprawdę. Może dlatego relacja między bohaterami jest pokazana bez upiększeń?
Lopez przekona się, że nie odmieni w cudowny sposób życia Ayersa. Będzie musiał uświa-domić sobie granicę między pomocą a kontrolą. Natomiast Ayers, który początkowo traktuje Lopeza jak wszechwładnego opiekuna, podejmie walkę o zachowanie własnej wolności.