Reklama

Zrozpaczony ojciec szuka córeczki

Jak daleko można się posunąć, by chronić własną rodzinę? To problem bohatera świetnego amerykańskiego thrillera psychologicznego „Labirynt”.

Aktualizacja: 01.10.2013 07:29 Publikacja: 30.09.2013 23:05

Maria Bello i Hugh Jackman. Film od piątku w kinach

Maria Bello i Hugh Jackman. Film od piątku w kinach

Foto: Monolith films

Filmów o porwanych czy zaginionych dzieciach powstało już wiele i wydawałoby się, że trudno dziś wymyślić coś nowego, czego wcześniej na ekranach nie było. A jednak twórcom „Labiryntu” ta sztuka się udała.

Zobacz galerię zdjęć

W ograne schematy wprowadzili z powodzeniem wiele nowych rozwiązań narracyjnych, tworząc fabułę pełną niedopowiedzeń i zaskakujących, ale uzasadnionych zwrotów. Tym bardziej warto podkreślić, że zarówno scenarzysta Aaron Guzikowski (wcześniej napisał tylko jeden scenariusz, do „Kontrabandy”), jak i kanadyjski reżyser Denis Villeneuve (jego „Pogorzelisko” było nominowane do Oscara i w 2010 r. wygrało Warszawski Festiwal Filmowy) „Labiryntem” zadebiutowali jako twórcy thrillera psychologicznego, gatunku trudnego, wymagającego nie tylko umiejętności sprawnego opowiadania sensacyjnej fabuły, ale także doskonałej znajomości psychologii, uwiarygodniającej działania bohaterów.

Prowincjonalne miasteczko w Pensylwanii. Przygotowania do uroczystego obiadu rodzin Doverów i Birchów z okazji Święta Dziękczynienia zostały gwałtownie przerwane, gdy stwierdzono zniknięcie ich córek: sześcioletniej Anny Dover i niewiele od niej starszej Elizy Birch. Przestraszeni rodzice zawiadamiają policję i sami wyruszają na poszukiwania. Pierwsze podejrzenia padają na Aleksa Jonesa (Paul Dano), zahamowanego w rozwoju młodego mężczyzny o mentalności dziesięciolatka. To do jego campera zaparkowanego w pobliżu domu Doverów zaglądały wcześniej zaginione dziewczynki.

Śledztwo prowadzi detektyw Loki (Jake Gyllenhaal), dotąd mogący się pochwalić stuprocentową skutecznością w sprawach, które prowadził. Aresztuje Aleksa, ale szybko musi go zwolnić z braku dowodów. Zrozpaczony ojciec Anny, Keller Dover (doskonały Hugh Jackman), zarzuca policji opieszałość, oskarża, że wypuścili jeśli nie bezpośrednio winnego, to na pewno zamieszanego w porwanie. Gdy jego protesty nie odnoszą skutku, sam bierze się za poszukiwanie dziewczynek.

Reklama
Reklama

Porywa i ukrywa Aleksa, by wybić z niego zeznania najpierw pięściami, a w miarę upływającego czasu także torturami. Gniew i obawa o życie ukochanej córeczki bierze górę nad dylematami moralnymi. Właściciel firmy stolarskiej, walczący dotąd jedynie z kredytowym zadłużeniem, sam przyznaje sobie rolę sędziego. „On przestał być osobą, przestał być człowiekiem” – mówi o Aleksie, wtajemniczając w swe działania ojca Elizy, Franklina (Terrence Howard). Tymczasem detektyw Loki szuka w przeszłości potwierdzenia swych teorii.

Choć akcja toczy się powoli, nie czuje się, że film trwa aż 150 minut. Twórcy stworzyli gęstą, wciągającą atmosferę, nasycając niemal każdy kadr podskórnym napięciem bliskim horrorom. Także operator, dziesięciokrotnie nominowany do Oscara Roger A. Deakins, ponurą paletą barw dołożył swoje. Równie depresyjnie filmując mgliste jesienne pejzaże, jak i coraz bardziej zmęczone, poszarzałe twarze bohaterów.

Deakins, ponurą paletą barw dołożył swoje. Równie depresyjnie filmując mgliste jesienne pejzaże, jak i coraz bardziej zmęczone, poszarzałe twarze bohaterów.

 

 

 

Film
Oscary 2026: Krótkie listy ogłoszone. Nie ma „Franza Kafki”
Film
USA: Aktor i reżyser Rob Reiner zamordowany we własnym domu
Film
Nie żyje Peter Greene, Zed z „Pulp Fiction”
Film
Jak zagra Trump w sprawie przejęcia Warner Bros. Discovery przez Netflix?
Film
„Jedna bitwa po drugiej” z 9 nominacjami Złotych Globów. W grze Stone i Roberts
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama