Determinacja reżysera, upór producentów i ekipy realizatorskiej sprawiły, że film nie tylko został ukończony, ale okazał się dziełem bardzo udanym. Do tego, zapewne wbrew intencjom twórcy, nawiązującym do jego autobiografii. To przede wszystkim motyw bezsilności człowieka wobec medialnej nagonki przedkładającej sensację ponad fakty i ich bezstronną ocenę.
Tytułowy bohater filmu (McGregor) bez entuzjazmu przyjmuje niezwykle intratne (ma otrzymać 250 tys. dolarów) zlecenie opracowania pamiętników byłego premiera Wielkiej Brytanii Langa (Brosnan). Polityką się dotąd nie zajmował, a jego największym sukcesem było napisanie wspomnień sławnego magika. Memuary premiera są, co prawda, już gotowe, ale wydawca nie jest z nich zadowolony. Pragnie zmian i poprawek, a dotychczasowy ghostwriter utopił się w tajemniczych okolicznościach. Lang przebywa wraz z żoną (Williams) na wysepce u wybrzeży USA i tam właśnie mają trwać dalsze prace nad maszynopisem.
Bohater pojawia się więc w przypominającej bunkier pilnie strzeżonej willi i przystępuje do działania. Przypadkowo odkrywając niepokojące fakty z biografii polityka, spostrzega, że wplątał się w niebezpieczną, zahaczającą o najwyższe szczeble władzy, intrygę. I ona zaczyna go wciągać i fascynować, a wreszcie go przerasta.
Polański kreuje atmosferę niepokoju, podskórnych napięć, wręcz klaustrofobii zarówno za sprawą pozbawionych słońca zimowych, brudnoszarych, wiecznie zalanych deszczem plenerów wyludnionej po sezonie wysepki, jak i nagminnego stosowania ograniczonych przestrzennie planów, w których ścierają się odmienne racje postaci. To sprawia, że intryga kryminalna wciąga bez reszty i nic tu nie jest takie, jakie się pozornie wydaje. Świetne kino!
[i]
Francja, Niemcy, W. Brytania 2010, reż. Roman Polański, wyk. Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, James Belushi, Robert Pugh, Eli Wallach [/i]